Frågor och svar om hållbarhetskriterier
Här finns svar på vanliga frågor om vem som är rapporteringsskyldig och vad som omfattas i lagen om hållbarhetskriterier.
Här finns svar på några vanliga frågor om ansökningar och blanketter.
-
Vad har Energimyndigheten för handläggningstid för ett hållbarhetsbesked?
Hanteringen av ansökan inleds inom 4 veckor från det att den inkommit till Energimyndigheten. Hållbarhetsbeskedet gäller från det datum ansökan var fullständig, oavsett handläggningstid. En noggrant förberedd ansökan, fri från onödig information, kan påskynda handläggningen.
Relevanta beskrivningar av kontrollsystemet är ett krav för att vi ska kunna fatta beslut, ytterligare information behövs inte för handläggningen.
-
Vem är skyldig att ha hållbarhetsbesked?
Det är den som är rapporteringsskyldig enligt lagen om hållbarhetskriterier 3 kapitlet 1 § punkt 1–4 som är skyldig att ha ett hållbarhetsbesked.
Lagen om hållbarhetskriterier, 3 kapitlet 1 § punkt 1–4 (riksdagen.se)
-
Vad innebär ett frivilligt hållbarhetsbesked?
Kraven för att få ett hållbarhetsbesked är desamma oavsett om det är en frivillig ansökan eller inte. Du som har ett frivilligt hållbarhetsbesked ska däremot inte lämna uppgifter årligen till Energimyndigheten gällande hanterade mängder.
-
Kan ett utländskt bolag ansöka om ett hållbarhetsbesked?
Enbart bolag med svenskt organisationsnummer eller svenskt momsregistreringsnummer kan ansöka om hållbarhetsbesked. Beslut om en ansökan kommer ske på svenska och övrig kommunikation bör också ske på svenska.
-
Behövs hållbarhetsbesked för att tilldelas elcertifikat?
Elcertifikat tilldelas endast om biobränslena omfattas av ett hållbarhetsbesked. För fasta och gasformiga biobränslen gäller detta endast om bränslet omfattas av lagen om hållbarhetskriteriers effektgränser. Se mer i lag (2011:1200) om elcertifikat 2 kap. 4 §.
-
Kan Energimyndighetens beslut om hållbarhet överklagas?
Ja, i princip alla Energimyndighetens beslut enligt lagen om hållbarhetskriterier kan överklagas hos allmän förvaltningsdomstol. Information om hur du överklagar framgår som bilaga till beslutet.
-
När ska en ändring anmälas till Energimyndigheten?
Anmälan ska ske senast 2 veckor efter att ändringen ägt rum. Anmälan görs via formulär på Mina Sidor.
-
Vad är en väsentlig ändring?
En ändring som medför nya risker för att uppfylla hållbarhetskriterierna eller om hållbarhetsbeskedet inte längre stämmer med verksamheten, ska anmälas som väsentlig ändring. Vid osäkerhet är det bättre att anmäla eller kontakta oss för råd.
Exempel på väsentliga ändringar inkluderar:
- nya inköpsrutiner för biobränslen, drivmedel eller råvaror som inte tidigare hanterats i kontrollsystemet läggs till
- nya bränslen som inte omnämnts i hållbarhetsbeskedet (även om KN-numret angivits för ett annat bränsle) läggs till
- nya anläggningar/leverantörer som kan påverka växthusgasberäkningarna och som inte tidigare har hanterats av kontrollsystemet
- nya bränslen läggs till som berörs av markkriterierna vilket kontrollsystemet tidigare inte har hanterat
- uppdelning av bolaget/fusionering som gör att kontrollsystemet helt eller delvis ska tilldelas ett eller flera nya bolag
- nytt bolagsnamn eller organisationsnummer
Exempel på ändringar som inte är väsentliga:
- ansvarsfördelningen behöver uppdateras på grund av omsättning av personal
- ni har valt att byta namn på era filer/arkiveringsplatser
- klarspråksändringar och referenser till interna rutiner som gör att ni lättare kan efterleva kontrollsystemet
- byte av tid på året då ni utför internt arbete som stickprovskontroll, interna granskningar etcetera
-
Behövs en oberoende granskare för väsentlig ändring?
Vissa ändringar kan kräva granskning av en oberoende part, detta bedöms från fall till fall.
Exempel när granskning kan behövas:
- nya typer av bränslen, t.ex. byte från flytande till fasta eller gasformiga
- det nya bränslet omfattas av GHG-krav och detta inte har hanterats i kontrollsystemet sedan tidigare
- markkriterier måste säkerställas på ett nytt sätt eller svensk skogsbiomassa verifieras för första gången
Vid osäkerhet, anmäl ändringen till Energimyndigheten för bedömning.
-
Vad innebär det att en aktör är certifierat av ett godkänt frivilligt certifieringssystem?
Om ni är certifierade enligt ett sådant system kan certifikatet användas som underlag vid ansökan om hållbarhetsbesked istället för att bifoga ett utlåtande från en oberoende granskare. Har ni en sådan certifiering behöver ni inte upprätta ett kontrollsystem.
Godkända frivilliga certifieringssystem återfinns på EU-kommissionens webbplats. Flera av de frivilliga certifieringssystemen har olika sorters certifieringar och avser inte alla typer av bränslen, råvaror och produktionskedjor.
Om du endast köper bränslen av en aktör med hållbarhetsbesked eller frivillig certifiering kan du inneha ett mindre omfattande kontrollsystem som endast kontrollerar den egna delen av produktionskedjan.
För exempel se Vägledning gällande regelverket om hållbarhetskriterier för biodrivmedel och biobränslen ER 2021:33, avsnitt 3.13.1.
Vägledning gällande regelverket om hållbarhetskriterier för biodrivmedel och biobränslen
-
Måste ansökan om hållbarhetsbesked innehålla KN-nummer eller avfallskod?
Det är frivilligt att ha med olika typer av koder, som avfallskod, för att erhålla hållbarhetsbesked. Det viktiga är att det bränsle du söker för är kopplat till en kategori i enlighet med bilaga 1 i STEMFS 2021:7.
KN-nummer brukar användas för att tydliggöra sambandet mellan bränslet i hållbarhetsbeskedet och lagen om skatt på energi.
-
Kan anläggningsbesked omfatta flera anläggningar?
Anläggningsbeskedet behöver inte vara kopplat till en enda specifik anläggning. Om en drivmedelsleverantör köper biodrivmedel från flera olika leverantörer kan ett anläggningsbesked täcka alla dessa leverantörers anläggningar.
-
Kan man få hållbarhetsbesked för elektrobränslen?
Inte idag. Än finns bara hållbarhetsbesked för biobaserade bränslen. Däremot är det möjligt att ansöka om hållbarhetsbesked, om råvaran för elektrobränslet är av biologiskt ursprung.