Så påverkar REDIII transportmålet och hållbarhetskriterier

Här har vi samlat information om de ändringar som REDIII innebär för hållbarhetskriterierna, baserat på regeringens förslag till ändringar i hållbarhetslagen. Sidan kommer att uppdateras löpande.

Regelverket om hållbarhetskriterier kommer från ett EU-direktiv om främjande av förnybar energi, förnybartdirektivet. Syftet med direktivet är att på EU-nivå främja förnybar och hållbar energi. EU-kommissionens senaste revidering av förnybartdirektivet (REDIII) håller nu på att genomföras i svensk lagstiftning.

Regeringen har tagit fram ett förslag till hur direktivet ska genomföras i svensk lagstiftning när det kommer till transport och hållbarhetskriterier.

Nya regler för datacenter och hållbara bränslen samt en ny reduktionsplikt (regeringen.se)

Föreskrifterna är ute på remiss

Vi har tagit fram utkast på föreskrifter för hållbarhetskriterier, reduktionsplikt och drivmedel. Remisserna skickas till ett antal remissinstanser men alla har möjlighet att lämna synpunkter. Sista dag att svara på remissen är 22 april.

Hållbarhetskriterier

Remissmissiv: föreskrifter om hållbarhetskriterier (pdf)

Utkast: föreskrifter om hållbarhetskriterier (pdf)

Konsekvensutredning: föreskrifter om hållbarhetskriterier (pdf)

Reduktionsplikt

Remissmissiv: föreskrifter om reduktionsplikt (pdf)

Utkast: föreskrifter om reduktionsplikt (pdf)

Konsekvensutredning: föreskrifter om reduktionsplikt (pdf)

Drivmedel

Remissmissiv: av föreskrifter drivmedelslagen (pdf)

Utkast: föreskrifter om drivmedel (pdf)

Konsekvensutredning: drivmedelsföreskrift (pdf)


Skicka svar med e-post till regist...@energimyndigheten.se med kopia till hb...@energimyndigheten.se
Eller med post: Statens energimyndighet, box 310, 631 04 Eskilstuna

Ange diarienummer i ditt svar:
2025-003625 för svar på remissen av föreskrifterna om hållbarhetskriterier
2025-003629 för svar på remissen av föreskrifterna om reduktionsplikt
2025-003632 för svar på remissen av föreskrifterna om drivmedel