Långsam elektrifiering i transportsektorn ger en högre bränsleanvändning

Förväntningar om lägre nybilsförsäljning och ökad export av begagnade laddbara personbilar har en betydande effekt på energianvändningen i Transportsektorn. Det visar den senaste kortsiktsprognosen från Energimyndigheten. 

Två gånger per år tar Energimyndigheten fram en kortsiktsprognos över Sveriges energitillförsel och energianvändning. Nu publicerar vi sommarens prognos för åren fram till 2027. 

Kortsiktsprognos sommar 2024 

Elsystemet 

Elsystemet i Sverige blir mer komplicerat i takt med att den decentraliserade produktionen ökar och nya användningsområden inom industri och transport börjar etableras. 

Sommarens uppdatering av den kortsiktiga prognosen innehåller i ett medföljande PM en guide för att tolka elsystemprognosen och i ett bredare perspektiv belysa de faktorer som har påverkat prognosen sedan vintern 2024.  

– Elanvändning är ett begrepp som diskuteras mycket just nu och det är ofta oklart om det inkluderar exempelvis förluster eller egenanvänd solel eller om det bara avser el som köps in av elleverantörer. Här försöker vi reda ut skillnaderna säger Martin Johansson, enhetschef på Energimyndigheten.    

Schematisk bild över prognosen för elproduktion och elanvändning år 2027.

Schematisk bild över prognosen för elproduktion och elanvändning år 2027 

Långsammare elektrifiering av transporter 

Transporter är den största förbrukaren av fossilt bränsle i Sverige och takten i elektrifieringen av personbilar har en betydande inverkan på Sveriges klimatmål.

En ny prognos från Trafikanalys beskriver lägre andel laddbara fordon i nyregistreringarna 2023 och en hög export av begagnade laddbara fordon.

Effekten av trenderna förstärks i energitermer på grund av skillnaden i effektivitet mellan att köra på el jämfört med förbränning av bränsle; för att köra samma sträcka använder en dieseldriven personbil mer än tre gånger så mycket energi som en eldriven personbil.

För att illustrera omfattningen av påverkan kommer 2,8 TWh mer fossilt bränsle att användas inom inrikes transport år 2027 jämfört med tidigare prognoser. 

Energianvändning inom inrikes transporter

Energianvändning inom inrikes transporter 

Fler viktiga uppdateringar i prognosen 

  • Två industriprojekt, ett för batteritillverkning och ett för metanoltillverkning, uppfyller nu kriterierna för att inkluderas i prognosen vilket leder till en uppskrivning av ca 2 TWh elanvändning 2027 jämfört med vinterns prognos. 
  • Uppdateringar av statistikunderlaget i bostads- och servicesektorn ökar elanvändningen med 2,5 TWh till 2027. Fjärrvärmeanvändningen har samtidigt skrivits ned med 2,2 TWh till 2027. 
  • Prognosen visar 1 TWh högre elproduktion från kärnkraft och vattenkraft. Anledningarna är att effekthöjningar i Forsmark 2 tidigareläggs och uppdateringar på grund av högre genomsnittlig produktion av vattenkraft de senaste 20 åren. 

Stora osäkerheter mot slutet av prognosperioden 

På grund av den snabbt föränderliga och oroliga omvärlden innehåller den senaste prognosen allt större osäkerheter, särskilt mot slutet av prognosperioden. Det gör det svårare att göra träffsäkra bedömningar om utvecklingen. 

För en mer långsiktig bild av möjliga utvecklingar av energisystemet hänvisas till Energimyndighetens långsiktiga scenarier som sträcker sig fram till år 2050. 

Energimyndighetens långsiktiga scenarier 

Kontakt

Tim Helme, 016-542 06 61

Johan Vinterbäck, 016-544 20 73

Relaterad information

PM kortsiktsprognos sommar 2024 (pdf)

Kortsiktsprognos i siffror-Sommar 2024 (excel)

Om kortsiktiga prognoser

Sveriges energisystem – prognoser 

Nyheter