Stöd för bio-CCS genom omvänd auktion

Sverige har som mål att nå netto-nollutsläpp 2045 och därefter negativa utsläpp av växthusgaser. Bio-CCS är en av flera tekniker som kan användas för att uppnå målet.​

Sverige har goda förutsättningar för bio-CCS och det finns flera industrier som satsar på området. Ambitionsnivån för stödsystemet utgår ifrån det mål som den så kallade klimatpolitiska vägvalsutredningen föreslagit, att infånga och lagra två miljoner ton koldioxid per år till 2030.

Potentialen för bio-CCS i Sverige är minst 10 miljoner ton biogen koldioxid per år, sett ur ett 2045-perspektiv. 

Det krävs stora investeringar för att förverkliga en fullskalig bio-CCS-anläggning. Därför har Energimyndigheten tagit fram ett nytt statligt stöd för företag som vill satsa på tekniken. 

Stöd genom omvänd auktion

Energimyndighetens stöd genom omvänd auktion kommer att delas ut till den eller de aktörer som kan erbjuda avskiljning, transport och lagring av biogen koldioxid till lägst ersättning per ton, samt som uppfyller övriga villkor. 

Energimyndigheten är auktionsförrättare och kan fördela 36 miljarder kronor mellan 2026 och 2046. Stödet går till både investering och drift. 

Den första utlysningen är nu stängd och 6 st ansökningar har inkommit. Arbete pågår med att bereda inkomna ansökningar inför beslut och vi kommer att publicera information när beslut är fattat.

Det är många som är intresserade och vill ta del av information i ansökningarna. På grund av sekretess kommer vi inte kunna lämna ut viss information, exempelvis bud eller andra uppgifter om kostnader.

+

Vem kan få stöd?

Stödet riktar sig till aktörer med anläggningar i Sverige som kan bidra till negativa utsläpp av koldioxid genom bio-CCS. Projekten ska kunna leverera geologiskt lagrad biogen koldioxid senast tre år från och med beslut om stöd (möjlighet till två års förlängning).

Stöd beviljas genom en omvänd auktion där de aktörer som begär lägst ersättning för avskiljning, transport och lagring av koldioxid med biogent ursprung (SEK/ton lagrad koldioxid) samt uppfyller övriga krav i utlysningen beviljas stöd.

+

Vad gäller för att påbörja ett projekt?

Ett projekt får påbörjas tidigast när ansökan om stöd har lämnats in till Energimyndigheten.

Stödet anses inte har någon stimulanseffekt för stödmottagaren om arbetet med projektet eller verksamheten har börjat innan stödmottagaren lämnat in sin skriftliga ansökan till Energimyndigheten (enligt punkt 29 i CEEAG).

Att inleda arbetet direkt efter inlämnad ansökan är ingen garanti för att projektet kommer att tilldelas stöd.

Möjlighet att påbörja projektet i förväg

Ett stöd kan anses ha stimulanseffekt även om arbetet med projektet påbörjats innan en ansökan om stöd lämnats in om förutsättningarna i punkt 31(b) CEEAG är uppfyllda, vilket innebär att:

  • Aktören ska innan projektet påbörjas underrätta Energimyndigheten om att stödet är en förutsättning för att projektet kan genomföras. Det får därmed inte ha fattats beslut som är oåterkalleliga innan denna avisering inkommit, då projektet i så fall anses vara påbörjat.
  • Aviseringen ska ha inkommit till Energimyndigheten tidigast samma dag som informationen på denna sida tillgängliggörs (22 maj 2024).
  • Aviseringen mejlas till  cc...@energimyndigheten.se
+

När bedöms ett projekt ha startat?

Ett projekt eller verksamhet anses ha påbörjats när det första fasta åtagandet (t.ex. att beställa utrustning eller påbörja byggarbetet) som gör en investering oåterkallelig har inletts. Projektet bedöms därför ha startat från det datum då det första oåterkalleliga beslutet tas.

Markinköp och förberedande arbete såsom erhållande av tillstånd och utförande av genomförbarhetsstudier betraktas inte som arbetets början.

Beträffande uppköp innebär arbetets början den tidpunkt då tillgångar med direkt anknytning till det förvärvade företaget förvärvas. För närmare tolkning av begreppet, se EU-domstolens avgöranden i mål C-349/17 Eesti Pagar AS, punkterna 55-82 och mål C-11/22 Est Wind Power OU.