Sju svenska företag tar klivet till Tyskland via Swedish-German Cleantech Platform
Sju nya företag har antagits till programmet Swedish-German Cleantech Platform för att få hjälp att etablera sig på den tyska marknaden.
Sverige har en stark position i den gröna omställningen, med många unga innovativa företag som utvecklar banbrytande lösningar som är avgörande för att lyckas med omställningen.
I den här omgången av programmet ligger fokus på området hållbara städer och företagen som nu har antagits till programmet erbjuder innovativa produkter och tjänster inom bland annat områden som energilagring, energieffektivisering, e-mobilitet, digitalisering och AI.
– Genom att stödja svenska cleantech-företag i deras etablering på den tyska marknaden främjar vi exporten av hållbara lösningar och stärka Sveriges position som en ledande aktör inom den gröna omställningen. Tyskland, med sina ambitiösa klimatmål, är en strategiskt viktig marknad för våra företag och en naturlig partner i arbetet mot en mer hållbar framtid, säger Therese Lindbom, affärsutvecklare på Energimyndigheten.
I programmet Swedish-German Cleantech Platform (SGCP) får deltagarna coaching kring nyckelfaktorer för att lyckas i Tyskland och individuell rådgivning för att vässa sitt erbjudande. Programmet inkluderar även två delegationsresor till Tyskland, vilket ger deltagarna möjlighet att skapa värdefulla affärsnätverk och lära känna marknaden på djupet.
Kärnan i programmet är individuella möten med potentiella partners och kunder som Tysk-Svenska Handelskammaren arrangerar för företagen. Det första evenemanget som de sju bolagen kommer att delta i är Startup Energy Transition Festival i Berlin, som arrangeras av den tyska energiagenturen dena med Energimyndigheten som partner.
Startup Energy Transition Festival (startup-energy-transition.com)