Svenska cleantech innovationer fortsatt i ledande position
Sweden Sustaintech Venture Day är en central plattform för att främja investeringar i svenska tillväxtföretag inom cleantech. Förra veckan arrangerade Energimyndigheten konferensen för sjätte året i rad.
Sverige har ett starkt ekosystem för startups och är en global ledare inom cleantech-innovation. Det finns ett starkt behov av mötesplatser där olika kapitalformer, såsom banker, riskkapital, affärsänglar och offentlig finansiering kan samverka för att stödja cleantechföretag.
Konferensens agenda omfattade många intressanta och aktuella ämnen. Bland annat deltog Julia Reinaud från Breakthrough Energy, Thomas Östros från Europeiska investeringsbanken (EIB) och Ben Murphy från KIKO Ventures i en diskussion om hur vi kan mobilisera kapital för att skapa ett Europa med nettonollutsläpp.
De inledde diskussionen med att referera till Mario Draghis nyligen publicerade rapport, "The Future of European Competitiveness". Rapporten identifierar tre centrala områden för att nå hållbar tillväxt. Ett av dessa områden är utfasningen av fossila bränslen. Detta ger en möjlighet för Europa att stärka sin konkurrenskraft, särskilt inom cleantechsektorn, där vi redan har en ledande position.
En av investerarna som deltog på konferensen, Sofia Graflund EQT Ventures säger:
– Vi är omgivna av fantastiska innovationer som bara väntar på att bli verklighet. Investerare är angelägna om att hitta teknik som kan bidra till att minska utsläppen här och nu, inte bara nästa stora trend. Den verkliga utmaningen ligger i att identifiera vad som kommer att fungera. Därför är det avgörande att investerare och företag samlas på event som detta, där vi kan utbyta idéer och tillsammans forma en bättre framtid.
Kapital möter innovationer
Sustaintech Venture Day ger investerarna möjlighet att möta några av de mest snabbväxande och lovande svenska cleantechföretag och ta del av deras innovationer. 27 utvalda företag presenterade sina idéer på scen för investerare. Nytt för i år var att det även anordnades även en Cleantech Tour i Stockholms närområde där investerarna kunde besöka sju företag och deras testlabb.
– Det här evenemanget är verkligen bra. Att ha mötesplatser som riktar sig till just vår fas är otroligt värdefullt. Vi uppskattar matchningen med investerare. Innehållet har varit jättebra, särskilt sidoeventet om finansiering för tillväxtföretag med en mycket relevant panel. Det har gett oss en djupare förståelse för ekosystemet och vår nuvarande situation, säger Maria-Lina Hedlund, finanschef på Modvion.
Målmedvetet arbete för jämställdhet i energibranschen
Nätverket Kraftkvinnorna har certifierat årets Sweden Sustaintech Venture Day som jämställt när det gäller sammansättningen av deltagare. Vi har jobbat målmedvetet med jämställdhetsaspekten för detta evenemang. Nätverket Kraftkvinnorna erbjuder sedan några år granskning av jämställdheten i energirelaterade seminarier. De seminarier vars medverkande uppnår en könsbalans om minst 40/60 får Kraftkvinnornas jämställdhetsmärkning.
Syftet med granskningen är att få branschen att prioritera frågan och att skynda på jämställdheten i branschen genom att utmana föreställningen om att det är svårt att hitta kvinnliga branschföreträdare.
Symbol för Kraftkvinnornas jämställdhetsmärkning.
Stöd för kapitalanskaffning
Energimyndigheten jobbar sedan 2017 med investeringsfrämjande för att stärka svensk tillväxt och skapa nya arbetstillfällen. Genom att svenska, klimatsmarta lösningar når ut internationellt kan vi bidra till att snabba på omställningen globalt.
Sedan två år tillbaka arbetar Energimyndigheten med en investeringsaccelerator där företag får stöd genom hela kapitalresningsprocessen - inklusive matchning med relevanta internationella investerare.
Sweden Sustaintech Venture Day är ett nyckelevent för Energimyndigheten att visa upp företagen i acceleratorn.
– Arbetet vi lagt ner på att söka till Energimyndighetens investeringsaccelerator har varit värt det. Exponeringen vi har fått har varit mycket värdefull framför allt för att veta hur vi ska positionera och paketera vårt erbjudande, men även hur vi kommer ut på marknaden med vårt erbjudande, säger Max Ekengren, finanschef på T.Loop.