Hur kan Sverige få en effektivare stödgivning för laddinfrastruktur?

Energimyndigheten välkomnar skriftliga synpunkter och inspel vid genomförandet av regeringsuppdraget om effektivare stöd för laddinfrastruktur.

Energimyndigheten har fått i uppdrag att lämna förslag till hur stödgivningen för laddinfrastruktur kan administreras, samlas och utvecklas för att på ett bättre sätt kunna främja en snabb, samordnad och samhällsekonomiskt effektiv utbyggnad av ändamålsenlig laddinfrastruktur som möjliggör eldrivna transporter i hela landet. Uppdraget består av tre delar: 

  1. Förslag till hur olika stöd kan samlas eller samordnas på ett sådant sätt att det tydliggör och underlättar för stödmottagarna. Samt skapar förutsättningar för en mer enhetlig bedömning vid stödgivningen.
  2. Hur behovet av stöd till laddinfrastruktur förväntas att utvecklas över tid inklusive en analys av när statligt stöd är motiverat. 
  3. Hur stödet kan utvecklas för att på längre sikt skapa ett mer robust system genom att exempelvis identifiera platser där det kan finnas behov av extra laddkapacitet, utöver vad som krävs i ett normalläge, och möjlighet till ödrift. Ödrift innebär att ett begränsat område drivs som en ”ö” med egen elproduktion, utan koppling till det övriga elnätet.  

Uppdragets första två punkter redovisas den 1 mars 2025. Den tredje punkten redovisas senast den 15 december 2025.

Uppdrag om effektivare stöd för laddinfrastruktur (pdf, regeringen)

I november 2023 redovisade Energimyndigheten och Trafikverket det gemensamma regeringsuppdraget, rapporten Handlingsprogram för laddinfrastruktur och tankinfrastruktur för vätgas. Utredningen presenterade en målbild för 2030, och åtgärder för att nå en ändamålsenlig utbyggnad av laddinfrastruktur. Utredningen konstaterade att många aktörer upplever det krångligt och administrativt tungt att stödgivningen är fördelad på flera myndigheter. Energimyndighetens regeringsuppdrag om effektivare stöd för laddinfrastruktur ska bland annat undersöka ifall stöden bör samlas eller samordnas av en myndighet för att förenkla stödgivningen.    

Lämna dina synpunkter via samråd

Vi genomför nu ett skriftligt samråd där vi välkomnar inspel kopplat till de frågor som omfattas av uppdraget, se punkterna 1–3 ovan. Sprid gärna samrådet till andra ni bedömer är berörda. Det går bra att välja att kommentera enstaka frågeställningar eller att svara på alla.   

Så lämnar du synpunkter

  • Ange vilken typ av aktör du representerar.
  • Indikera vilken frågeställning ni svarar på genom att använda den som en rubrik till aktuellt svar. För allmänna synpunkter använd rubriken Övrigt.  

Nedan är exempel på frågeställningar, men det finns även möjlighet att lämna egna synpunkter:  

Förslag på frågor 

  • Om ni tidigare fått stöd för att bygga laddinfrastruktur, vad är er upplevelse?  Redogör för vilket/vilka stöd ni har erfarenhet av, era erfarenheter och förbättringspotential. Till exempel avseende ansökningsprocess, administration, information och tydlighet.   
  • Finns det brister i de stöd till laddinfrastruktur som finns idag?
  • Ser ni behov av ytterligare stöd till laddinfrastruktur utöver de stöd som finns idag?  
  • Vilka faktorer skulle ni lyfta fram som särskilt viktiga för en effektiv och välfungerande stödgivning kopplat till laddinfrastruktur? Några exempel på sådana faktorer kan vara: tydliga villkor, förutsägbara beslut, snabbhet, hög stödnivå, god service och bra svar på frågor, förskottsbetalning. 
  • I Norge har stödet till publik laddinfrastruktur för lätta fordon fasats ut. Hur skulle ett sådant beslut i Sverige påverka förutsättningarna att bygga ut laddinfrastruktur idag respektive om några år?   
  • År 2025 införs en ny version av reduktionsplikten där reduktionsnivån till viss del kan nås via elkrediter, vilket öppnar upp för att reduktionsplikten kan driva på utbyggnaden av laddinfrastruktur. Bedömer ni att den nya reduktionsplikten kan komma att påverka de ekonomiska förutsättningarna och era investeringsplaner? T.ex. avseende antal laddplatser och typ av laddinfrastruktur?   
  • På platser med låga trafikflöden kan det bli svårt att få laddinfrastruktur att vara lönsamt. Vilka förutsättningar behövs för att infrastruktur på dessa platser går runt ekonomiskt?   
  • Det finns utmaningar att få till utbyggnaden av laddinfrastruktur på orter med stor säsongsvariation eller på platser med låga trafikflöden. Vad skulle få er som aktör att bygga ut trots låg trafik under stora delar av året? Finns det  tekniska lösningar som ni bedömer har potential att avhjälpa problemet och som ni anser bör vara stödberättigade?   

Senast 8 januari bör de skriftliga inspelen vara Energimyndigheten tillhanda.

Inspelen skickas till:  transport...@energimyndigheten.se   

Kontaktpersoner för frågor

Janina Hirsch: janina....@energimyndigheten.se

Ellen Silber: ellen....@energimyndigheten.se

Nyheter