Förslag: Utveckla energi- och klimatrådgivningen

Energimyndigheten har fått i uppdrag av regeringen att med tre omarbetade EU-direktiv som utgångspunkt se över den kommunala energi- och klimatrådgivningen.

Energimyndigheten föreslår att den nuvarande energi- och klimatrådgivningen omarbetas och delas upp i en nationell rådgivning som hanterar inkommande frågor och en kommunal rådgivning som arbetar mer strategiskt uppsökande.  

– Energimyndigheten bedömer att förslaget är ett kostnadseffektivt sätt att både uppnå de omarbetade direktivens krav och öka rådgivningens bidrag till energieffektivisering, säger Janina Hirsch, utredare på Energimyndigheten. 

Om förslaget med en nationell och en kommunal rådgivning införs, minskar behovet av den stödfunktion som kallas regionala utvecklingsledare. Energimyndigheten föreslår därför att rollen regional utvecklingsledare tas bort. 

– Förslaget utgår från en existerande organisation, effektiviserar hanteringen av den inkommande rådgivningen och frigör på så sätt de kommunala resurserna så att rådgivarnas arbete ger ett högre värde, säger Nina Waara, enhetschef för lokal och regional utveckling på Energimyndigheten.

Energimyndigheten föreslår också att ansvaret för energi- och klimatrådgivningen ligger kvar hos myndigheten.

Energi- och klimatrådgivningen (energiochklimatradgivningen.se)

Du hittar slutrapporten där vi presenterar våra förslag på vår webbsida Remissvar och uppdrag.

Remissvar och uppdrag

+

Fakta om EU-direktiven EPBD, EED och RED

EPBD, direktivet om byggnaders energiprestanda (2024/1275), är en omarbetning av tidigare direktiv 2010/31. EPBD främjar en förbättring av energiprestandan i byggnader och en minskning av växthusgasutsläppen från byggnader, i syfte att nå ett byggnadsbestånd med nollutsläpp senast 2050.

Europaparlamentets och rådets direktiv om byggnaders energiprestanda

EED, direktivet om energieffektivitet (2023/1791), är en omarbetning av tidigare direktiv 2012/27. EED syftar till att öka energieffektiviteten i samhället i stort – där ingår även transporter, industri och liknande. Kraven ska vara genomförda i svensk lagstiftning senast 11 oktober 2025. 

EED, direktivet om energieffektivitet

RED, förnybartdirektivet (2023/2413), syftar till att öka användningen av förnybara energikällor. Kraven ska vara genomförda i svensk lagstiftning senast 21 maj 2025.  

Förnybartdirektivet RED

+

 Vem ska driva den nationella rådgivningen?

Det är en fråga som diskuteras internt Energimyndigheten. Det finns olika alternativ, från att bygga upp en grupp internt hos Energimyndigheten, till att ta in det som en extern tjänst.

+

När inträder förändringen?

Först måste förslaget behandlas av regeringen. Om regeringen landar i samma slutsats som Energimyndigheten så blir det troligtvis en gradvis förändring. Vi kommer att kommunicera löpande så alla kan följa utvecklingen.

+

Hur ser processen ut framåt?

Det är Regeringen som kommer att besluta hur processen ser ut framåt och om utredningen exempelvis går på remiss.

+

Vilka fördelar finns med en nationell rådgivning?

En jämlik rådgivning med samma kvalitet blir tillgänglig för alla inom rådgivningens målgrupper. Även i kommuner utan kommunal rådgivning kan målgrupperna kontakta den nationella rådgivningen.

En nationell rådgivning kan hantera inkommande frågor mer effektivt och vara mer flexibel vid låg och hög belastning. Den kan arbeta med andra mer tidskrävande arbetsuppgifter vid låg belastning och vid hög belastning kan rådgivningen ta in ytterligare resurser om behovet finns.

Nyheter