Tio innovativa svenska företag redo för den tyska marknaden
Tio företag har nu blivit antagna till programmet Swedish-German Cleantech Platform. Via programmet ska företagen få hjälp att etablera sig på den tyska marknaden. Programmet drivs i samarbete med Tysk-svenska Handelskammaren och finansieras av Energimyndigheten.
Företagen som blivit antagna har tagit fram innovativa produkter och lösningar inom ett brett spektrum av områden som energieffektivisering, e-mobilitet, digitalisering och AI samt förnybar energi.
Programmet Swedish-German Cleantech Platform (SGCP) börjar efter sommaren med att förbereda företagen med gemensamma aktiviteter som till exempel företagspresentationer, marknadsintroduktion till Tyskland, interkulturell coachning och en pitchträning.
– Tyskland är en viktig marknad och det är roligt att se hur mycket som finns att erbjuda inom området svenska energiinnovationer, säger Jenny Radkova, projektledare på Energimyndigheten.
Som del av programmet arrangeras delegationsresor till Tyskland. Dessa kommer att ske senare på hösten, givet att omständigheterna tillåter. Om det inte går att genomföra resorna fysiskt så kommer besöken att ske digitalt. På första resan kommer gruppen att åka till Bayern för att träffa potentiella kunder och partners samt offentliga och främjandeorganisationer.
Nästa delegationsresa kommer att ske på våren 2022 och då åker gruppen till Nordrhein-Westfalen.
– Tyska företag är angelägna om att möta innovativa företag från utlandet, särskilt eftersom det finns mycket politiskt tryck för att nå de ambitiösa tyska klimatmålen, säger Verena Adamheit, projektledare vid den Tysk-svenska Handelskammaren.
Följande företag är antagna till Swedish-German Cleantech Platform: