Reduktionsplikt

Reduktionspliktens mål är att minska utsläppen från fossil diesel och bensin. Det sker genom att biodrivmedel blandas in för att nå en viss utsläppsminskning (så kallad kvotnivå) på drivmedlet som säljs.

Drivmedelsleverantörer som är skattskyldiga för ett reduktionspliktigt drivmedel måste blanda in hållbara biodrivmedel i de fossila drivmedlen med den kvotnivå som gäller för det enskilda kalenderåret. Året därpå ska drivmedelsleverantören rapportera in sina skattskyldiga drivmedelsmängder till Energimyndigheten. Om reduktionsplikten inte uppnås måste drivmedelsleverantören betala en avgift, baserad på ett antal kronor per kilogram koldioxidekvivalenter i förhållande den mängd biodrivmedel som aktören inte lyckats blanda in i drivmedlet.

Lagen om reduktion av växthusgasutsläpp från vissa drivmedel (reduktionspliktslagen) trädde i kraft den 1 juli 2018. Syftet är att öka inblandningen av biodrivmedel, mer än vad drivmedelslagen krävde, i bensin och diesel.

Information om flygfotogen finns på sidan ReFuelEU Aviation. 

ReFuelEU Aviation

Rapporteringen av reduktionsplikt utförs i e-tjänsten ”Hållbara bränslen” på Mina sidor. Där finns även mallen för rapportering tillgänglig för nedladdning.

Mina sidor

Rapportering av hållbara mängder

Frågor och svar om rapportering

 
 
 

Reduktionsnivåer

Sedan 1 januari 2024 är reduktionsnivåerna 6 procent för bensin respektive diesel. Inblandningen ska enligt reduktionspliktslagen vara uppdelat på respektive drivmedel och inte på den totala volymen drivmedel.

Vid beräkning av uppnådd reduktion jämförs växthusgasutsläppet för det aktuella drivmedlet med en helt fossil motsvarighet. Växthusgasutsläppet från det aktuella drivmedlet beräknas baserat på det sammanlagda växthusgasutsläppet för både de fossila och förnybara komponenterna i ett livscykelperspektiv, från utvinning/odling till användning.