Handlingsprogram och lägesrapporter enligt krav i AFIR
Energimyndigheten har fått i uppdrag att bistå regeringen med underlag och bedömningar så att Sverige kan uppfylla de skyldigheter som följer av EU-förordning 2023/1804 om utbyggnad av infrastruktur för alternativa drivmedel (AFIR).
Energimyndighetens uppdrag
-
Lämna ett underlag till utkast till handlingsprogram enligt artikel 14 i AFIR. Underlaget rapporterades det till Regeringskansliet 15 november 2024. Bistå Regeringskansliet i utarbetandet av den slutliga versionen som ska lämnas till EU-kommissionen senast 31 december 2025.
-
Utarbeta framstegsrapport för Sverige i enlighet med artikel 18.1 i AFIR och lämna till EU-kommissionen senast den 31 mars 2025 och därefter varje år till och med 2030.
-
Ta fram underlag till lägesrapporter enligt artikel 15 i AFIR. Underlaget till lägesrapport ska redovisas senast den 1 november 2027 och senast den 1 november 2029.
Arbetet framåt
Arbetet att ta fram utkast till handlingsprogram har genomförts. Energimyndigheten kommer att fortsätta arbetet med det slutgiltiga handlingsprogrammet under 2025. Följande områden har identifierats som viktiga för fortsatt analys:
- Fördjupa analysen för en förbättrad förståelse för hinder och möjligheter vad gäller landströmsförsörjning av fartyg och infrastruktur för alternativa drivmedel i hamn, i syfte att kunna analysera potentiella åtgärder för att främja utvecklingen.
- Ta fram förslag om hur insamlingen av uppgifter ska genomföras på mest effektiva sätt för att kunna följa upp kraven gällande infrastruktur i hamn.
- Fortsatt analys av behov av infrastruktur för tunga fordon; laddinfrastruktur, tankinfrastruktur för vätgas och flytande metan.
Energimyndigheten planerar att bjuda in till dialogmöten under nästa år i syfte att inhämta synpunkter till det slutliga handlingsprogrammet.
Om AFIR
Förordningen om infrastruktur för alternativa drivmedel (AFIR) innehåller bindande krav på EU:s medlemsstater att säkerställa en utbyggnad av infrastruktur för alternativa drivmedel som är tillgänglig för allmänheten i hela EU. Det ställs krav på omfattning, kapacitet och geografisk lokalisering vid olika angivna tidpunkter för laddinfrastruktur för tunga och lätta fordon samt tankinfrastruktur för vätgas. Det finns ett kapacitetsbaserat krav som är kopplat till storleken på flottan av laddbara fordon och omfattar enbart lätta fordon. Det finns även mål för flytande metan för tunga vägfordon och i hamn. Vidare finns mål för landströmsförsörjning av fartyg och för strömförsörjning av stillastående luftfartyg.
AFIR innehåller också bestämmelser om exempelvis betalningslösningar för laddning och tankning, information till konsumenter samt standarder för laddningsstationers och tankningsstationer utformning. Det ställs också krav på att medlemsstater ska ta fram nationella handlingsprogram som beskriver hur målen ska nås och lägesrapporter för utvecklingen.