Du är skyldig att meddela eventuella förändringar om anläggningen
Du som har en anläggning som är godkänd för ursprungsgarantier är skyldig att hålla uppgifter om din anläggning samt om ditt företag eller person uppdaterade.
Inrapporteringen ska ske senast 14 dagar efter att förändringen skett. Om förändringarna inte rapporteras in till Energimyndigheten kan det leda till att din anläggning inte kan få ursprungsgarantier utfärdade eller att ursprungsgarantier utfärdas felaktigt.
Du rapporterar in de förändrade uppgifterna till Energimyndigheten via e-tjänsten för Elcertifikat och ursprungsgarantier (Eugen). Du kommer åt e-tjänsten genom att först logga in på Mina sidor Byte av anläggnings-ID och nätområde
Om du inte tidigare hanterat dina ärenden via E-tjänsten Eugen behöver du först ansöka om behörighet.
Exempel på förändringar som ska rapporteras:
- Byte av ägare till en anläggning
- Byte av anläggnings-ID och nätområde
- Byte av rapportör
- Byte av mätare
- Ombyggnation av anläggning (till exempel installation av fler solpaneler eller batterier)
- Byte av kontaktperson
- Ändrade adressuppgifter.
Obs! Eventuella ändringar av fakturaadressuppgifter lägger du in elektroniskt direkt i kontoföringssystemet Cesar.