Gotland bereder vägen för trådlösa elvägar

För tio år sedan hade idén om trådlösa elvägar som laddar din elbil medan du kör, känts som tagen ur en science fiction-film. Nu testas tekniken på Gotland.

Lastbil åker på en väg. Det är grönt gräs runtom. En stad syns vid horisonten.
Bild: Smartroad Gotland

 

– Vårt nuvarande projekt, som Energimyndigheten är med och stöttar, är en del av ett större projekt där målet är att bygga och testa en trådlös elväg på Gotland. I den här delen vill vi testa om det går att föra över energin med ännu högre effekt, 30 kW. Energin överförs både när fordonet kör och när det står still, förklarar Petra Carlenarson som är biträdande projektledareElectreon.   

Mer räckvidd och mindre batterier

Genom att ladda fordonet både under färden och när det står stilla, får du betydligt längre räckvidd samtidigt som det går att använda mindre batterier i fordonet. Effekten är lägre vid trådlös laddning, jämfört med en snabbladdning, och därför sliter den trådlösa laddningen betydligt mindre på batteriet. Trådlös laddning skapar inte samma höga effekttoppar som laddning med hög effekt, vilket även ger ett mer stabilt laddsystem. 

– Med högtrafikerade elvägar i vårt svenska vägnät skulle vi kunna minska koldioxidutsläppen med 40 procent för lätta fordon och hela 70 procent för tunga, fortsätter Petra.  

Först i världen 

Låter det krångligt? Tekniken är faktiskt densamma som i induktionshällen på din spis hemma, med den skillnaden att på vägen används 1,5 meter långa, tunna plattor med koppartråd i. Dessa placeras direkt under det översta asfaltslagret. Konstruktionen är i sin tur kopplad till ett styrskåp, som antingen grävs ner i marken eller ställs bredvid vägen. Därefter placeras det en platta – eller fler, beroende på hur stor fordonet är – under fordonet. Och i samma sekund som fordonet kommer in på elvägen börjar plattorna kommunicera med varandra och fordonet laddas. 

– Projektet i Sverige var faktiskt först i världen med den här lösningen på allmän väg, men nu börjar det komma på fler ställen. Tekniken är optimerad för dynamisk körning och vi är i princip ensamma om att ha lyckats utveckla den till nivån som krävs för att genomföra tester i verkligheten.

Verkliga tester ställer andra krav 

Inom ramarna för projektet ska vi både testa laddningsmöjligheterna och demonstrera försöket för såväl lokala som internationella intressenter. Vi genomför två olika fallstudier: ett i Visby och ett i Örebro. 

– Vi har såklart gjort tester i labbmiljö tidigare, nu handlar det om att göra samma sak i en riktig miljö. Det är först då vi ser vilka utmaningar verkligheten skulle kunna ställa oss inför. Ett laboratorium tar inte hänsyn till olika sorters väder, temperaturer som påverkar väglaget eller åsikter från närboende. De här testerna i verkligheten är jätteviktiga! 

"Problem är inte problem"

– Uppgraderingen av de första femtio meterna av vägen med högre effekt blev försenad, på grund av leveransproblem. Tidigare har vi även haft problem med vår lastbil. Det är en ombyggd diesellastbil som inte har mått så bra av att ställas om till elfordon. Tyvärr har det påverkat vår tidplan en hel del, eftersom vi måste vänta på en ny lastbil att sätta plattorna på. 

Men Petra tar det hela med ro.

– Jag har varit med i mängder av projekt under åren, men inget som det här. Eftersom vi jobbar med en innovation och en teknik som utvecklas parallellt i flera olika länder, går också utvecklingen väldigt snabbt framåt. Det är, med andra ord, väldigt roligt att vara med om. I innovationsprojekt har alla dessutom en hel annan attityd där problem är inte problem, utan en naturlig del av projektet. Vi vet inte vilka utmaningar vi kan tänkas ställas inför imorgon och jag har insett att det kan vara väldigt spännande.