Lättläst: Spara energi och pengar
Här finns information och tips om hur du kan spara energi och pengar.
Du använder energi varje dag.
Energi är till exempel el och värme.
Du använder energi när du
tänder en lampa, kör bil
eller lagar mat.
När du använder energi
som till exempel el och värme
så kostar det pengar.
Genom att spara energi
kan du samtidigt spara pengar.
Att spara energi är bra för klimatet.
Så kan du spara
energi och pengar
Sänk värmen inomhus
Ett enkelt tips för att spara energi
är att sänka värmen med en grad.
Se till så att möbler
inte står i vägen
för element och termostater.
Möbler som står i vägen
gör det svårare för värmen
att sprida sig i hemmet.
Duscha kortare tid
Genom att duscha kortare tid
använder du mindre vatten och el.
Diska i diskmaskin
Gör rent disken med
diskmaskin i första hand.
Skölj inte av disken.
Fyll diskmaskinen med disk.
Om du diskar för hand
använd diskho eller en balja.
Undvik att diska eller skölja av disken
under rinnande varmvatten.
Fyll tvättmaskinen
Fyll tvättmaskinen
när du ska tvätta.
Tvätta inte med för hög temperatur
om inte kläderna behöver det.
Torka tvätten på en tvättlina
i stället för att använda torktumlare eller torkskåp.
Stäng av apparater
och släck lampor
Släck alla lampor och
stäng av tv, dator, radio
när du lämnar ett rum.
Använd LED-lampor.
LED-lampor är bra för miljön.
Ställ in rätt temperatur
i kyl och frys
Genom att ställa in rätt temperatur
i kyl och frys kan du
spara energi och pengar.
Ställ in kylskåpet
på 4 plusgrader.
Ställ in frysen
på minus 18 grader.
Det är bra temperaturer för din mat
och det går åt lite energi.
Köp energimärkta produkter
Energimärkningen hjälper dig att
köpa produkter som
använder mindre el.
Energimärkningen är en etikett
och finns på olika produkter.
Etiketten visar hur mycket el
en produkt använder.
Kylskåp, frysar, tvättmaskiner,
diskmaskiner, tv och lampor
är exempel på produkter som
ska ha etiketten energimärkning.