Frågor och svar om regionala elektrifieringspiloter
Här hittar du vanliga frågor och svar om programmet regionala elektrifieringspiloter.
Vad är programmet för regionala elektrifieringspiloter?
Programmet Regionala elektrifieringspiloter för tunga transporter är en statlig satsning som ska påskynda elektrifieringen av godstransporter i Sverige. Inom programmet fördelar Energimyndigheten stöd för att bygga upp strategiskt placerade publika ladd- och tankstationer för el och vätgas för lastbilar. Även kunskapsuppbyggnad och spridning av information är en viktig del av programmet.
Varför ger Energimyndigheten medel till regionala elektrifieringspiloter för tunga godstransporter?
Uppdraget att bygga infrastruktur och utveckla regionala elektrifieringspiloter kommer från regeringen.
Elektrifieringen av transportsektorn är central för att Sveriges klimatmål och åtaganden inom EU ska nås. Därför satsar regeringen på laddinfrastruktur för både lätta och tunga fordon för att skapa förutsättningar för elektrifierade vägtransporter. De regionala elektrifieringspiloterna är en del av detta.
Hur vi får dela ut medel inom just detta stöd framkommer i regeringens föreskrifter ”Förordning om statligt stöd till regionala elektrifieringspiloter för tunga transporter” (SFS 2022:107).
Vilka andra myndigheter har uppdrag att ge medel till laddinfrastruktur?
Naturvårdsverket
Naturvårdsverket administrerar Klimatklivet som är ett stöd till fysiska investeringar som minskar utsläppen av koldioxid och andra växthusgaser. Stödet går till olika typer av investeringar som ger hög klimatnytta. Inom Klimatklivet kan man bland annat söka stöd för att bygga laddinfrastruktur, både för lätta och tunga fordon.
Klimatklivet, Naturvårdsverket
Trafikverket
Trafikverket har ett investeringsstöd till publika laddstationer för lätta fordon. Stödet kan ges till investeringar i laddinfrastruktur längs utpekade vägar i områden med gles utbyggnad av laddstationer. Satsningen syftar till att ge en grundläggande tillgång till laddinfrastruktur i hela landet.
Ansök om stöd till snabbladdningsstationer för elfordon, Trafikverket
Skatteverket
Skatteverket administrerar det avdrag för grön teknik som bland annat innebär att privatpersoner kan få skattereduktion för kostnader kopplade till installation av icke-publik laddinfrastruktur.
Vilket samarbete har Energimyndigheten med andra myndigheter med liknande uppdrag?
Energimyndigheten har regelbundna och löpande avstämningar med Naturvårdsverket och Trafikverket kring olika stöd för ladd- och vätgasinfrastruktur. Inför så kallade utlysningar (där aktörer kan söka pengar) delas även information om var andra myndigheter beviljat ansökningar (dvs ladd- och tankstationer).
Energimyndigheten fick 2024 ett utökat ansvar att arbeta mer övergripande med samordning av frågor som rör laddinfrastruktur, med syftet att främja en ändamålsenlig och effektiv utbyggnad. Det utökade ansvaret utgår från det handlingsprogram som Energimyndigheten tillsammans med Trafikverket tog fram i slutet av år 2023.
Uppdraget genomförs i samverkan med berörda myndigheter såsom Naturvårdsverket, Trafikverket, Boverket och länsstyrelserna.
Hur många utlysningar har det hittills varit inom programmet för regionala elektrifieringspiloter?
Det har varit tre utlysningar hittills, en år 2022, en år 2023 och en år 2024.
Vi har fattat beslut inom två utlysningar i elektrifieringspiloterna och den tredje utlysningen är öppen nu: Utlysning regionala elektrifieringspiloter för tunga transporter
Energimyndigheten planerar för fler utlysningar under 2025. Det kan då röra sig om liknande utlysningar som tidigare, eller nya inriktningar.
Flera laddstationer är redan klara och många av de projekt som blev beviljade stöd 2022 och 2023 kommer att bli färdiga under 2024 och ge lärdomar inför den fortsatta utbyggnaden av såväl laddinfrastruktur som vätgastankstationer.
Projekten i den första utlysningen har till den 30 september 2024 på sig att färdigställa ladd- och vätgastankstationerna.
Hur sker uppföljningen av företagen som fått stöd?
Uppföljningen av efterlevnaden av villkoren för stöden sker löpande men en större genomgång är planerad till hösten 2024.
Anledningen till denna större samlade genomgång är att projekten från den första utlysningen i många fall har till den 30 september 2024 på sig att slutföra arbetet med stationerna.
Om en stödmottagare inte uppfyller villkoren kan Energimyndigheten komma att återkräva hela eller del av utbetalt stöd.
Projekten har som ett villkor att de ska driva laddstationen eller vätgastankstationen i minst fem år efter att den är färdigställd. Om de av någon anledning inte skulle kunna leva upp till det riskerar de att bli återbetalningsskyldiga.
Tillsyn kommer att ske kontinuerligt för varje stödmottagare och station.
Hur vet Energimyndigheten att stationerna är i bruk?
I slutrapporterna ska företagen/stödmottagarna skicka med foto på stationerna. Alla publika stationer ska även vara uppkopplade mot databasen Nobil.
För projekt som blev beviljade stöd inom ramen för den första utlysningen (2022) kommer kontrollen ske i samband med att projekten har slutredovisat i september 2024. De projekt som då inte är uppkopplade mot Nobil kommer kontaktas för dialog om orsaken till att de inte är uppkopplade och om det är något som inte stämmer riskerar de att bli återbetalningsskyldiga.
Energimyndigheten håller på att ta fram en robotlösning som automatiskt läser av realtidsdata i Nobil för att upptäcka om någon station slutar vara uppkopplad under den period på fem år som de ska drivas. Robotlösningen ska vara färdig i slutet av 2024. Anledningen att det har dröjt är att man varit tvungen att invänta att Nobil kan hantera realtidsdata.
Energimyndigheten gör även vissa platsbesök för att se att företagen lever upp till kraven. Besöken görs i första hand på platser där ladd- eller tankstationer snart är färdiga.
Vad händer om stationerna från första utlysningen inte är i drift den 1 oktober 2024?
Energimyndigheten gör en samlad uppföljning under hösten 2024 för att kontrollera att projekten i den första utlysningen uppfyller villkoren i besluten om stöd, det vill säga om det finns en laddplats eller vätgastankstation som uppfyller kraven, om stödet har använts på ett korrekt sätt med mera.
Om en stödmottagare inte uppfyller villkoren kan Energimyndigheten komma att återkräva hela eller del av utbetalt stöd.
Kan laddstationerna och vätgastankstationerna byggas på andra platser än de som uppgivits i ansökan?
Företag kan ibland behöva byta plats på grund av faktorer som inte var kända när de sökte stöd. Om den nya platsen ansetts vara en relativt likvärdig plats detta ofta tillåtits.
Detta gör att koordinaterna kan ha ändrats jämfört med originalansökan. För att veta exakt vilka koordinater som är aktuella för en aktör bör man titta på det senaste ändringsbeslutet gällande plats.
Varför finns det ibland flera laddstationer på samma ort?
Ladd och vätgasinfrastrukturen behöver byggas ut tidigt för att fler ska våga köpa el- eller vätgasdrivna fordon och olika orter/platser har skilda behov utifrån storlek och antal fordon som kör förbi orten/platsen.
Det kan även vara sunt med viss konkurrens mellan aktörer för att minska kostnaderna för dem som ska ladda. Därutöver ställer EU krav på att det ska byggas ut en viss mängd ladd- och vätgaskapacitet längs Sveriges större vägar.
Varför ger Energimyndigheten stöd i förskott?
Det tar tid att bygga laddinfrastruktur och tankinfrastruktur för tunga transporter. För många företag (särskilt små- och medelstora företag) kan det vara svårt att ligga ute med stora summor pengar under lång tid.
I vissa fall är det en förutsättning för att företag överhuvudtaget ska kunna satsa på att bygga ut ladd- och vätgasinfrastrukturen på en omogen marknad (det finns bara några hundra el- eller vätgasdrivna tunga fordon ännu).
För att detta inte ska bli ett hinder för elektrifieringen har Energimyndigheten getts möjlighet av regeringen att betala ut en del av stödet i förskott.
Undersöker Energimyndigheten företagen innan de får stöd?
Energimyndigheten gör en kreditprövning av alla företag som söker stöd. Om Energimyndigheten får indikationer eller information om att något inte fungerar som tänkt inom ett projekt när stöd väl har beviljats har myndigheten möjlighet att genomföra riktade kontroller, vilket skett i vissa fall.
Frågor och svar om utlysningen
Här finns frågor och svar om utlysningen för stödet inom regionala elektrifieringspiloter som öppnade i maj 2024.
Frågor och svar om utlysningen regionala elektrifieringspiloter