Regionala elektrifieringspiloter för tunga transporter
Programmet Regionala elektrifieringspiloter för tunga transporter är en satsning som ska påskynda utbyggnaden av laddinfrastruktur och tankinfrastruktur för vätgas i Sverige.
Inom programmet fördelar Energimyndigheten stöd till aktörer som går samman för att bygga upp strategiskt placerade publika ladd- och tankstationer för el och vätgas.
Nya utlysningar under 2025
Under 2025 planerar Energimyndigheten tre utlysningar för laddinfrastruktur för tunga fordon.
Utlysningarna har följande inriktningar:
- Laddning vid lastning, lossning och service
I början på året planerar Energimyndigheten att fortsätta stödja laddning vid lastning, lossning och service med en utlysning liknande den som genomfördes under 2024. På samma sätt som tidigare kommer utlysningen genomföras i icke-konkurrens där först till kvarn gäller och med lägre stödnivåer. Uppfyller ansökan alla villkoren i utlysningen beviljas stöd så länge som det finns medel kvar inom utlysningen. Vissa justeringar kommer göras jämfört med utlysningen 2024. - Publik laddning för längs vita sträckor
Under våren planerar Energimyndigheten att öppna en utlysning för publik laddinfrastruktur för tunga fordon längs ”vita sträckor” på stamvägnätet och eventuellt ytterligare några större vägar. Exakt vilka vägar som kommer att ingå kommer vi att informera om senare. Utlysningen kommer att ske i konkurrens med möjlighet till högre stödnivåer. - Kapacitetshöjning av publik laddinfrastruktur
Till sommaren planerar Energimyndigheten att öppna en utlysning i syfte att höja kapaciteteten på den publika laddinfrastruktur för tunga fordon längs det så kallade Ten-T-vägnätet samt i vissa kommuner med stora behov av publik laddinfrastruktur. Exakt vilka dessa kommuner blir kommer vi informera om senare. Utlysningen kommer innefatta såväl en möjlighet att uppgradera befintliga publika laddstationer som en möjlighet att bygga nya laddstationer vid viktiga nav för tunga lastbilar. Ett viktigt syfte med utlysningen är att uppfylla EU:s krav på laddinfrastruktur för tunga transporter till 2027. Utlysningen kommer att ske i konkurrens med möjlighet till något högre stödnivåer.
Planerad genomförandetid för projekten bör vara max 2-3 år från det att ni ansöker.
Ytterligare detaljer som exakta datum, stödnivå, villkor och utlyst belopp kommer senare. Observera också att inriktningen ovan är i planeringsstadiet och det kan komma förändringar.
Ta del av piloternas erfarenheter
Du kan läsa om några av piloternas erfarenheter i rapporten Regionala elektrifieringspiloter för tunga transporter – Samlade erfarenheter hösten 2023.
Rapport: Samlade erfarenheter hösten 2023, CIT-Renergy
Guide för er som ska bygga laddstation
Vi har även tagit fram en guide för er som ska till att bygga en laddstation. Guiden är framtagen utifrån erfarenheterna från våra första beviljade projekt inom Regionala elektrifieringspiloterna.
Etablera publika laddstationer för tunga elfordon (powerpoint)
Lärande exempel
Karlskoga Energi och Miljö
Utifrån sina erfarenheter av att bygga laddstation för tunga elfordon berättar Karlskoga Energi & Miljö AB om vikten av att driva arbetet i projektform, att kommunicera kontinuerligt samt att tidigt omvärldsbevaka och planera inför driftsfasen.
Erfarenheter av att bygga laddstation - projektplanering och omvärldsbevakning
Nima Energy
Utifrån sina egna erfarenheter av att bygga laddstationer för tunga elfordon berättar Nima Energy om den metod de använt för att kontinuerligt arbeta med projektrisker och det med ett extra fokus på komplexiteten med förhållandevis många och olika intressenter.
Bygga laddstationer - hantering av projektrisker och intressenter
Hydri Solutions
Hydri Solutions har tillsammans med Göteborgs Hamn AB byggt en publik vätgastankstation för tunga fordon intill ett av Göteborgs hamnområden. Här berättar de om sina erfarenheter av att vara pionjär i utbyggnaden av infrastruktur för vätgastankning.