EU Login

Vid inloggning och verifiering av transaktioner i unionsregistret används e-tjänsten EU Login. 

Som användare i unionsregistret behöver du skaffa mobilappen EU Login. Appen finns att ladda ner till de flesta mobila enheter, och kräver att du har ett så kallat EU Login-konto att koppla appen till. Är du redan användare i registret så har du ett EU Login-konto sedan tidigare.

Nedan hittar du guider och information om hur du kommer igång med appen. För att få tillgång till unionsregistret måste EU login appen installeras och aktiveras. Efter att registrering i appen har slutförts kan du även använda den offline.

+

Så kommer du igång med EU Login mobilapp

För att börja använda EU Login mobilapp behöver du en mobiltelefon med kamera och tillgång till Apple Store (iPhone) eller Google Play Store (Android).

Är du ny användare och ansöker om behörighet följer du vår guide för skapande av användarkonto.

Appen kan du ladda ner här:

Appen kräver att du använder en låsfunktion på din mobila enhet (PIN-kod, mönster, eller fingeravtryck). Appen behöver även tillåtelse att skicka notiser samt ha åtkomst till kameran. 

Vid inloggning i unionsregistret väljer du autentiseringsmetod EU Login Mobile App QR Code.

+

Inloggningsproblem

Det finns många typer av inloggningsproblem.

Se till att du använder rätt länk/ingång till unionsregistret vid inloggning: https://unionregistry.ec.europa.eu/euregistry/SE/index.xhtml

Skapa inte en ny användare vid problem med inloggning. Skapar du flera användare kan dessa hamna i konflikt med varandra och försvårar felsökningen.

Logga in på EU login och kontrollera att du har en mobiltelefon kopplad till din användare, det gör du under Mitt konto och vidare under Uppgifter om mitt konto.

Login (europa.eu)

Prova gärna att logga in med en annan webbläsare. 

Felmeddelande: engångslösenord är ogiltigt/ Your one-time password is invalid

Detta felmeddelande uppstår vanligtvis vid godkännande av transaktioner och när användare har en för gammal version av EU login appen.

  1. Gå till https://ecas.ec.europa.eu/cas/mobile och logga in med EU Login + QR-kod
  2. Återställ EU Login mobilapp
    a. Gå till Inställningar i appen
    b. Gå vidare till kugghjulet
    c. Välj “återställ registering"
  3. Registrera din mobiltelefon på nytt
    a. Välj ”Registrera din enhet/Initialise” i appen
    b. Gå till webbsidan där du loggade in i punkt 1
    c. Välj “Add a mobile device” "Lägg till en mobil enhet"
    d. Följ instruktionerna och slutför registreringen med hjälp av appen
  4. Logga in i unionsregistret med EU Login + QR-kod: https://unionregistry.ec.europa.eu/euregistry/SE/index.xhtml
    a. Välj ”Change device/Byt enhet” i rutan som kommer upp
    b. En uppgift kan då skapas som en nationell administratör behöver godkänna
    c. Mejla gärna oss på utslapp...@energimyndigheten.se och meddela att du har genererat en uppgift för godkännande

Du ska sedan kunna signera transaktion/process med appen som vanligt.

Om du inte kan lösa dina inloggningsproblem ber vi dig att kontakta oss på utslapp...@energimyndigheten.se

I kontakt med oss:

  • Beskriv ditt problem och de steg du tog innan du kom dit
  • Ange om du nyligen har du bytt e-postadress, telefonnummer, eller kan tänkas ha andra e-postadresser/telefonnummer kopplade till din användare
  • Ange om du använder app eller SMS vid inloggning
  • Bifoga gärna skärmdumpar på hur det ser ut när du försöker logga in/eventuella felmeddelanden

 

+

Ominstallation och byte av telefon

Om du installerar om appen eller byter telefon behöver du göra om registreringen i appen. Du gör detta genom att logga in på ditt EU Login-konto med autentiseringsmetod mobiltelefon + SMS. Du kan där ta bort gamla mobila enheter och slutföra registreringen av din nya enhet.

När du sedan försöker logga in i unionsregistret kommer du få ett meddelande om att din enhet inte matchar den som tidigare varit registrerad. Tryck då Change device/Byt enhet. En uppgift skickas då till oss nationella administratörer för godkännande. När vi har godkänt uppgiften får du ett automatiserat mail om att det är klart, och du kan sedan logga in.

Observera att du behöver ha en låsfunktion aktiverad på telefonen (PIN, fingeravtryck eller liknande) för att slutföra registreringen i appen.

+

Ändrad epost-adress

Vid ändrad epost adress kan du följa vår guide:

Guide för att ändra epostadress i EU Login och unionsregistret (pdf)

+

Om EU Login

EU Login är en tjänst som EU-kommissionen använder för att autentisera användare i bland annat unionsregistret. Från den 7 januari 2022 behöver alla användare i unionsregistret använda appen vid inloggning.

När du besöker unionsregistret via din webbläsare omdirigeras du till sidan EU Login. Där loggar du in med epost och lösenord, samt anger EU Login Mobile App QR Code som autentiseringsmetod. En QR-kod genereras då på skärmen, och du använder mobilappen för att scanna QR-koden. När detta är gjort genereras en 8-siffrig kod i mobilappen som du skriver in i webbläsaren.

Appen går att använda offline.