Kontrollörskonto
Ackrediterade kontrollörer behöver åtkomst till unionsregistret främst för att verifiera utsläpp redovisade av verksamhetsutövare och luftfartygsoperatörer.
Ansökan - steg för steg
Alla steg i processen måste genomföras för att ansökan ska vara komplett.
Stegen är: bevis på ackreditering, ansökan till Energimyndigheten, dokumention för ombud samt registrering i unionsregistret. Information om alla steg finns nedan.
Krav för kontrollörskonto
Kontot är avgiftsfritt men kan endast öppnas av en kontrollör med giltig ackreditering. Bevis på giltig ackreditering ska bifogas ansökan till Energimyndigheten.
Kontrollören är själv ansvarig för att ansöka om ett konto i unionsregistret.
Gemensamma krav för all typ av dokumentation
För att visa äktheten hos kopior av dokument som skickas in måste de certifieras av en Notarius Publicus. Dagen för utfärdande av intyg eller legalisering får inte vara äldre än tre månader när ansökan inkommer till Energimyndigheten och kontaktuppgifter för Notarius Publicus/expedition som legaliserat ska bifogas i ansökan. Dokument som är original behöver inte certifieras av en Notarius Publicus.
Språk
De handlingar som lämnas in till Energimyndigheten ska vara på svenska eller engelska. Om ursprungshandlingen är på annat språk ska en legaliserad kopia lämnas in tillsammans med en auktoriserad översättning.
Mer om översättning hos Kammarkollegiet
Notarius Publicus
Notarius Publicus utses av länsstyrelsen och har bland annat i uppgift att hjälpa allmänheten att styrka kopior av handlingar. Hitta din närmaste notarius genom en sökning i din sökmotor eller på din länsstyrelses webbplats.