Projektinformation
Projekttitel:
Vad innebär lämpligt utrymme i skälig utsträckning? Svensk parkeringslagstiftning som hinder och möjliggörare för hållbar stadsplanering
Koordinator:
Trivector Traffic AB
Diarienummer:
2024-204040
Projektnummer:
P2024-02003
Projektstart:
2024-10-14
Projektslut:
2026-06-30
Budget:
År | Beviljat |
---|---|
2024 | 400 000 kr |
2025 | 375 625 kr |
2026 | 351 875 kr |
Total: | 1 127 500 kr |
Program:
Hållbara transportsystem
Programområde:
Transporter, forskningsprogram
Projektsammanfattning:
För att klara transportsektorns klimatomställning räcker inte elektrifiering och biodrivmedel utan det krävs också minskat bilresande. Rådande parkeringsplanering där minimital tillämpas leder till att det byggs mer parkering än om marknaden helt fått avgöra utbudet. Mer parkering än vad marknaden efterfrågar innebär att parkeringens kostnader inte motsvaras av bilägarnas betalningsvilja, och innebär i praktiken en subventionering av parkering och bilinnehav vilket i förlängningen leder till ökad bilanvändning. Bakgrunden till denna ordning är Plan- och bygglagens krav på att det ”på tomten eller i närheten av den i skälig utsträckning finns lämpligt utrymme för parkering” och kommunernas tolkning av detta krav. I det här projektet vill vi undersöka vilket handlingsutrymme kommunerna har när de sätter sina parkeringstal, juridiskt och utifrån praxis. I vilken utsträckning är det möjligt för kommunerna att sluta subventionera parkering och i stället låta marknaden avgöra utbudet?
Energimyndighetens andel:
87 %