Projektinformation
Projekttitel:
Affärsmodeller för laddning av elbilar med hänsyn till nätbegränsningar: samspel mellan bilägare, elleverantör och nätägare.
Projekttitel (eng):
Business models for charging electric cars with regard to network limitations: interaction between car owners, electricity suppliers and network owners.
Koordinator:
Kungliga Tekniska Högskolan
Diarienummer:
2022-201275
Projektnummer:
P2022-00685
Projektstart:
2023-05-01
Projektslut:
2026-04-30
Budget:
År | Beviljat |
---|---|
2023 | 852 000 kr |
2024 | 1 229 000 kr |
2025 | 1 289 000 kr |
2026 | 630 000 kr |
Total: | 4 000 000 kr |
Program:
Framtidens elsystem
Programområde:
Elkraft forskningsprogram/centra
Projektsammanfattning:
Vindkraften har vuxit kraftigt och förväntas öka än mer under de kommande decennierna. Solenergi förväntas också öka avsevärt.
I ett kraftsystem hålls en kontinuerlig balans mellan produktion och efterfrågan. Detta sker i det nordiska systemet ofta med vattenkraft. Med större mängder vind- och solenergi behövs också andra balanseringskällor som batterier. Elfordon har batterier och ett framtida fossilfritt transportsystem kommer att öka mängden. Om t.ex. alla personbilar i Sverige (5 miljoner) är elbilar med 40 kWh batterier, är lagringsvolymen 200 GWh.
Syftet med detta projekt är att utveckla affärsmodeller för att kunna erhålla en effektiv och flexibel användning av elbilars batterier vid kapacitetsbegränsningar i elnäten. Flexibiliteten kan användas som prisberoende elförbrukning, frekvensreglering, spänningsstyrning och minskning av möjliga nätöverbelastningar. Man måste då beakta de olika sakägarnas regelverk och ekonomiska drivkrafter: elkonsumenter, elhandlare och elnätsägar
Energimyndighetens andel:
100 %