
Projektinformation
Projekttitel:
Forskning på disruptivt teknikkoncept för effektivare elektriska fartygsdrivlinor
Projekttitel (eng):
Research on disruptive technology concept for more efficient electric ship drivelines
Koordinator:
Hagnesia Maritime AB
Diarienummer:
2021-200530
Projektnummer:
P2021-00274
Projektstart:
2021-12-18
Projektslut:
2025-03-31
Budget:
År | Beviljat |
---|---|
2021 | 765 609 kr |
2022 | 765 609 kr |
2023 | 1 132 127 kr |
2024 | 1 000 000 kr |
Total: | 3 663 345 kr |
Program:
Sjöfartsprogrammet
Programområde:
Transporter, forskningsprogram
Projektsammanfattning:
Syftet är att förvärva ny kunskap och nya färdigheter som kan ligga till grund för beslut att utveckla nya, effektivare och mer miljövänliga produkter av klassen elektriska propulsionsenheter. Kärnan i denna ambition är Hagnesias innovativa elmotorteknik tillsammans med Kongsberg Maritime Sweden ABs mångåriga erfarenhet av att utveckla och tillverka just elektriska propulsionsenheter.
I utredningsarbetet inför denna ansökan har bl.a. konstaterats att Hagnesias motor har potentialen att för en enhet på ca 5 MW förbättra verkningsgraden med åtminstone 1% och samtidigt åstadkomma en minskning av propulsionsenhetens hydrodynamiska tvärsnittsarea. För ett hybridfartyg med märkeffekten 10 MW motsvarar detta en årlig minskning av bränsleförbrukning på i storleksordningen 273 000 liter. Om bränslet är fossilbaserad diesel så minskas utsläppen med ca 730 000 kg CO2 per år. För batterifartyg blir resultatet ca 2-3% mindre mängd batterier och lägre olastad vikt för samma räckvidd.
Energimyndighetens andel:
69 %