Projektinformation

Projekttitel:
Elhandelsbolagen och solelens spridning: strategier och kritiska avvägningar
Projekttitel (eng):
Electricity retailers and solar power diffusion: strategies and critical trade-offs
Koordinator:
Chalmers Tekniska Högskola Aktiebolag
Diarienummer:
2018-003170
Projektnummer:
P40642-2
Projektstart:
2019-01-01
Projektslut:
2021-12-31
Budget:
ÅrBeviljat
20191 225 116 kr
2020356 095 kr
20211 083 113 kr
2022-59 959 kr
Total:2 604 365 kr
Program:
El från solen
Projektsammanfattning:
Projektets syfte är att skapa en ökad förståelse för vilken roll etablerade elhandelsbolag spelar för en utbyggnad av solel i Sverige genom att möjliggöra för sina kunder att bli prosumenter eller på annat sätt bidra till ökad solelproduktion alternativt gå över till att köpa solel. Målet är att kartlägga de 30 största elhandelsbolagens erbjudanden med avseende på solel, göra en jämförande analys av ett urval av elhandelsbolagens affärsmodeller och analysera för- och nackdelar med olika strategier och affärsmodeller. Vidare ska resultaten spridas genom minst en akademisk artikel och minst två populärvetenskapliga presentationer eller publikationer. Projektet bedöms bidra till programmets mål om ökad utbyggnad av solel i Sverige samt till programmets mål om excellent forskning.
Energimyndighetens andel:
100 %