Energimärkning på internet

Det finns krav på att energimärkning och produktinformationsblad ska visas vid distansförsäljning av produkter via internet. Kravet gäller om produkten erbjuds till försäljning, uthyrning eller hyrköp.

Energimärkningsinformationen måste visas på internet om det går att beställa produkten, till exempel via en elektronisk köpknapp, e-postadress eller via ett telefonnummer.  

Det är ditt ansvar som återförsäljare att:

  • Slutkunden har tillgång till energimärkningen och produktinformationsbladet innan köpet genomförs.
  • Energimärkningen och produktinformationsbladet visas i direkt anslutning till produktens pris.
  • Energimärkningsetiketten och produktinformationsbladet är väl synlig och läsbar.
  • Energimärkningsetiketten och produktinformationsbladet visas varje gång kraven för energimärkning på internet blir tillämpliga.

Kopplat till energimärkning på internet är det din skyldighet som leverantör att:

  • Produkten och tillhörande information är registrerad i produktdatabasen EPREL.        
  • Energimärkningsetikett och produktinformationsblad finns tillgängligt för återförsäljare.

För vissa produkter finns kraven för energimärkning på internet inskrivet i produktförordningen och för andra har tillägg till produktförordning gjorts genom ändringsförordningen (EU) 518/2014.

Information om vilka produktgrupper som omfattas av krav på energimärkning och vilka krav som gäller finns på webbsidan Produktgrupper A-Ö

I frågor och svar nedan sammanfattas vad som gäller för energimärkning av produkter på internet.

Energimyndigheten har publicerat en återförsäljarguide till energimärkning på internet som finns att hämta under rubriken Mer information.   

Frågor och svar

+

Vad är skillnaden mellan försäljning på internet och reklam på internet?

Kravet om energimärkning på internet ska tillämpas när det på en webbsida finns möjlighet att köpa produkten. Om det inte ges möjlighet att köpa produkten kan kraven om energimärkning i reklam gälla. 

+

Hur ska energimärkningsetiketten visas på internet?

  • Energimärkningen ska visas i anslutning till produktens pris.
  • Energimärkningsetiketten ska vara väl synlig och läsbar.
  • Energimärkningsetiketten kan visas som en kapslad skärmbild. Informationen visas då i ett popup-fönster, i ny flik, på ny sida eller som en infälld skärmbild.
  • Energimärkningsetiketten ska visas i sin helhet vid första musklicket, första gången markören förs över skärmen eller för pekskärmar vid beröring av den grafiska pilen.
  • En grafisk pil ska användas i de fall kapslad skärmbild används för att länka till produktens energimärkningsetikett. Den grafiska pilen ska ha samma färg som produktens energiklass.
  • På pekskärmar ska de vanliga funktionerna för förstoring kunna användas för att förstora bilden på energimärkningsetiketten.
  • Den grafiska pilen som visar produktens energiklass får peka åt vänster eller åt höger.
+

Hur ska pilen med energiklasser se ut?

För produkter som fått den nya generationen energimärkning visar den grafiska pilen som används på internet både produktens energiklass och skalan för energiklasser. För produkter som inte har den nya generationen energimärkning visar den grafiska pilen vid försäljning den aktuella produktens energiklass.

Pilen med skalan av energiklasser ska uppfylla följande krav:

Pilen ska visa produktens energieffektivitetsklass och skalan av klasser. Pilen ska ha samma färg som produktens energiklass.

Bokstaven i pilen som visar produktens energiklass ska vara placerad i centrum av pilens rektangulära del och en synlig kantlinje som är 100 % svart ska finnas runt pilen och bokstaven för energiklassen.

Teckensnittet för produktens energiklass ska vara Calibri, fetstil. På pilen ska produktens energieffektivitetsklass anges i 100 % vitt, med teckensnittet Calibri, fetstil och motsvarar teckenstorleken som används för att visa produktens pris, om priset anges: I övriga fall ska teckenstorleken vara väl synlig och läsbar. Bokstäverna för skalan ska vara 100 % svart.

Pilen med skalan ska ha ett av dessa två format:

Pil med skalan av energiklasser

Pilen utan skalan ska uppfylla följande krav:


Pil utan skalan av energiklasser

Vid reklam ska en grafisk pil som både visar produktens energiklass och skalan användas

Pilen kan exempelvis se ut så här:

Grafisk pil med produktens energiklass och skala

+

Vem ansvarar för att tillhandahålla energimärkningsetikett och produktinformationsblad?

Leverantören av en produkt som omfattas av krav på energimärkning ska se till att en elektronisk energimärkningsetikett och ett elektroniskt produktinformationsblad finns tillgängligt för återförsäljaren.

+

Vad ska produktinformationsbladet innehålla?

Produktinformationsbladet kompletterar informationen på energimärkningen. Vilken information som ska finnas med i produktinformationsbladet framgår i respektive produktförordning

Mer information om olika produktgrupper

+

Hur ska produktinformationsbladet visas på internet?

Produktinformationsbladet kompletterar informationen på energimärkningen och ska precis som energimärkningsetiketten visas i anslutning till produktens pris.

Produktinformationsbladet ska vara väl synligt och läsbart och visas varje gång kraven för energimärkning på internet blir tillämpliga.

+

Hur skapar jag en energimärkningsetikett?

I den europeiska produktdatabasen för energimärkta produkter, EPREL, skapas energimärkningsetiketter och produktinformationsblad från uppgifterna som leverantörer lägger in data om produktmodeller.

Återförsäljare kan hämta både energimärkningsetiketter och produktinformationsblad från EPREL.

+

Vad är det för skillnad på produktblad, informationsblad och produktinformationsblad?

Istället för produktinformationsblad förekommer i vissa produktförordningar namn som produktblad eller informationsblad. De olika benämningarna avser samma sak.

+

Vilka är det vanligaste felen vid energimärkning på internet?

De vanligaste felen som uppmärksammas vid Energimyndighetens marknadskontroller är:

  • Energimärkningsetiketten saknas helt eller visas inte nära produktens pris.
  • Produktinformationsbladet saknas helt eller visas inte nära produktens pris.
  • Energimärkningsetikett och produktinformationsblad saknas i listvy, kategorisidor.