Lärande exempel – välplacerad vätgastankstation

Hydri Solutions har tillsammans med Göteborgs Hamn AB byggt en publik vätgastankstation för tunga fordon intill ett av Göteborgs hamnområden. Här berättar de om sina erfarenheter av att vara pionjär i utbyggnaden av infrastruktur för vätgastankning.

Strategisk placering

Den nya vätgastankstationen – som invigdes den 4 oktober 2024 – ligger strategiskt placerad strax utanför grindarna till Göteborgs RoRo-terminal.

– Det är en otroligt bra plats eftersom här finns cirka 400 000 lastbilsrörelser till och från terminalen per år och många av dessa har rörelsemönster som passar för vätgasdrivna fordons längre räckvidd, säger Viktor Allgurén, Head of Innovation på Göteborgs Hamn. 

Dessutom kommer rederiet Stena Line flytta till samma område, vilket kommer att öka flödet av lastbilar avsevärt. Utöver detta finns det även kringliggande logistikflöden lite längre in på land som kan vara intresserade av att tanka här, inklusive fordonstillverkare.

Det är jättesvårt att hitta plats för den här typen av station i ett område med flera existerande verksamheter men vi har lyckats få in den på förhållandevis liten yta och fått utformningen för trafikflöde och logistik att fungera, säger Malin Ehrle, Head of Projects på Hydri Solutions. Vi måste även kunna byta trailers som kommer med ny vätgas och behöver då tillfälligt stänga av tankstationen.


Vätgaslagret med tillhörande utrustning är relativt ytkrävande. Foto: CIT Renergy

I dagsläget finns inte så många vätgasfordon men tankstationen kommer troligtvis också att användas av lastbilstillverkare för tankning av deras testfordon. Även personbilar kan tanka vätgas på stationen.

– Gothenburg RoRo Terminal är tankstationens första kund med sin vätgasdrivna terminaltraktor som är byggd i samarbete med bland annat Volvo Penta. Stationen är byggd med tanke på att även hamnutrustning och arbetsmaskiner ska kunna komma åt den och terminaltraktorn kommer bara att tanka här, förklarar Viktor Allgurén.

Viktigt med riskhantering och samverkan

När Energimyndighetens utlysning från programmet Regionala elektrifieringspiloter för tunga transporter kom 2022 hade Göteborgs Hamn redan en långtgående dialog med Hydri Solutions om vätgas i allmänhet och hur det skulle kunna vara en del av hamnens utveckling. Dessutom hade Hydri Solutions redan en relation till leverantören av utrustning, vilket gjorde att den delen i projektet löpte på bra.

Utmaningen var istället riskhantering kopplat till hälsa, säkerhet och miljö. Energigas Sveriges anvisningar för tankstationer för vätgasdrivna fordon (H2-TSA) var ett år försenad. Därför genomfördes inom projektet en egen oberoende riskutredning med simuleringar. Detta tog tid och resulterade i mycket högre kostnader för markarbete än förväntat eftersom bland annat explosionssäkrade murar behövde byggas.

– Nu finns H2-TSA 2023 och den kräver skydd för jetflamma (antänt gasutsläpp) men inte för explosion, förklarar Malin Ehrle. Skalskyddet på vår station utgör skydd mot explosion och är alltså högre klassat än vad dessa anvisningar anger.  

Riskhanteringen blev således betydligt mer omfattande eftersom utvecklingen av vätgastankstationer fortfarande är i ett tidigt skede. Det fanns ingen annan station att använda som referens.

Här syns hela stationsområdet med utrustning för vätgaslagring och tankning samt körytor. Foto: CIT Renergy

Hydri Solutions och Göteborgs Hamn har varit medvetna om vikten av bra dialog med alla de olika intressenter som berörs av projektet. De har gjort intressentanalyser och samarbetat kring detta. Kommunikationen har varit bra med bland annat räddningstjänsten, RoRo-terminalen, andra närliggande verksamheter och kommunens bygglovshandläggare.

– Räddningstjänsten Storgöteborg är insatta i vätgashantering, ställer relevanta krav och är tillmötesgående, lyfter Viktor Allgurén fram. De känner även till hamnmiljön. Göteborgs Hamn har också egen brandingenjör och erfarenhet av att hantera explosiva varor.

Hydri Solutions arrenderar mark för vätgastankstationen av Göteborgs Hamn som ansvarat för markarbete, anläggning av murar och annan infrastruktur.

– Det är mycket som är nytt under en sådan här projektresa och då kan det vara fördelaktigt att ha markägaren med i projektet, påpekar Viktor Allgurén. Att stationen är så tidig i vätgasutbyggnaden är en utmaning men för varje gång kommer det gå smidigare.

Grön vätgas och övervakad drift

Projektets aktörer har som avsikt att vätgasen som köps till tankstationen ska vara grön. Det finns dock inte så många leverantörer av grön vätgas, endast lite mindre kvantiteter går att hitta. Vätgasmarknaden är omogen och området behöver utvecklas.

– Det är först när vätgastankstationer byggs som man ser vad som krävs och var problemen ligger. Därför är det viktigt att testa tekniken i verkligheten som ett nästa steg och komplement till utredningar, menar Viktor Allgurén. Denna station går före.

Göteborgs Hamn driver tillsammans med norska Statkraft ett projekt för att utreda möjligheten att bygga en elektrolysör för grön vätgastillverkning i ett av de närliggande hamnområdena. Det skulle innebära korta och säkra transporter vid leverans till den aktuella tankstationen.

Vätgastankstationen kommer att drivas av Hydri Infrastructure som är systerföretag till Hydri Solutions. De kommer bland annat sköta arbetet med att köpa och sälja gas.

– Stationen driftövervakas dygnet runt av operatören i Tyskland som kommunicerar med Hydri Infrastructure, berättar Malin Ehrle. Mycket är automatiserat och vid problem kan stationen själv gå in i säkerhetsläge.

 Dessutom övervakas stationsområdet på liknande sätt som hamnområdet, vilket är klassat som skyddsobjekt, tillägger Viktor Allgurén.

Avslutande råd

Utifrån erfarenheterna av projektet har Malin Ehrle valt ut sina tre viktigaste tips till andra aktörer som ska bygga vätgastankstation för tunga fordon.

Resultat

Resultat