Erfarenheter av att bygga laddstation - projektplanering och omvärldsbevakning
Utifrån sina erfarenheter av att bygga laddstation för tunga elfordon berättar Karlskoga Energi & Miljö AB (KEMAB) om vikten av att driva arbetet i projektform, att kommunicera kontinuerligt samt att tidigt omvärldsbevaka och planera inför driftsfasen.
I västra Karlskoga ligger Mosserud som är ett område med återvinningsanläggning, biogastillverkning, tankstation för biogas och sedan en tid tillbaka också laddstation med snabbladdare för tunga elfordon som även personbilar kan nyttja.
Platsen för laddstationen valdes eftersom den ligger nära E18 och för att bilda ett kluster med laddning och biogastankning. För att underlätta elnätsanslutningen var det också en bonus att området ligger intill en högspänningsledning. Ett av KEMAB:s dotterbolag är markägare och verksamhetsutövare på aktuell fastighet.
Bakgrunden till laddstationsprojektet är att koncernen driver ett kontinuerligt innovationsarbete och tidigare har investerat inom flera områden för att bidra i den hållbara omställningen, exempelvis biogasproduktion, elproduktion från vattenkraft, effektiv fjärrvärme, några mindre solcellsanläggningar, med mera.
– Vi har gjort många olika satsningar inom våra verksamhetsområden. Det är en del av vår riskspridning, berättar Lars Haglund, chef energiproduktion och tillika anläggningsägare.
KEMAB hade tidigare haft en diskussion om att även investera i laddinfrastruktur för tunga fordon och blev genast intresserade när utlysningen dök upp inom Energimyndighetens program Regionala elektrifieringspiloter för tunga transporter.
– Energimyndighetens utlysning innebar en möjlighet att även satsa på laddinfrastruktur, säger David Ranström, hållbarhetschef och initiativtagare till projektet. Att ta ansvar för infrastrukturen ger förutsättningar för hållbarhetsarbetet.
Arbetet organiserades i projektform
Arbetet med att etablera laddstationen organiserades i en projektgrupp med deltagare från olika verksamheter som gav input i olika frågor. Utöver detta fanns en styrgrupp som tog upp strategiska frågor.
– Att ha en styrgrupp som är beslutsför är jätteviktigt, påpekar David Ranström. På mötena fattades alla de nödvändiga beslut som behövdes för att leda arbetet vidare.
Den strama tidplanen för genomförandet hölls och projektet upplevdes av de inblandade som väl genomfört, till stor del på grund av ett bra samarbete.
– Att driva byggandet av laddstation i projektform på detta sätt är otroligt viktigt, bland annat för att skapa tydliga avgränsningar för vad som ingår och inte, menar Håkan Gustafsson, övergripande projektledare för laddprojektet och David Ranström, hållbarhetschef och initiativtagare till projektet. Detta är svårare om ansvaret bara läggs på en enda person i linjeorganisationen.
Vem som ska sköta anläggningen när den etablerats är en viktig fråga att ställa tidigt i projektet. KEMAB har beslutat att vid problem kan kunden kontakta KEMAB:s kundcenter under arbetstid och driftcentralen hos ett av dotterbolagen övrig tid.
– En nackdel med att själv ha hand om driften av anläggningen är att det kräver marknadsföring för att vinna kunder brett, påpekar David Ranström. Samtidigt säger ägardirektivet att vi finns till för Karlskoga och dess invånare, t ex åkarna här och vårt eget eldrivna renhållningsfordon.
KEMAB ger själva support vid enkla problem, vid svårare kontaktar de installatören de upphandlat som även kan beställa reservdelar eller experthjälp av sin hårdvaruleverantör.
Kommunikation viktigt för delaktighet och synliggörande
Kommunikation är ett annat viktigt område, såväl internt som externt.
– Den interna kommunikationen handlar om att kontinuerligt ge information om projektet så att alla känner sig delaktiga, säger Annika Söderman, kommunikatör för bolaget såväl som i laddprojektet.
Speciellt inför driftsfasen behöver alla inblandade veta vad som förväntas av dem och personalen på kundcenter och driftcentral ska ha fått utbildning. Ekonomiavdelningen har förberett system för fakturerande kunder.
Den externa kommunikationen handlar både om att synliggöra på plats att det är KEMAB:s laddstation och att informera brett om att laddstationen finns.
– Eftersom vi driver laddstationen själva har vi följt KEMAB:s grafiska profil när vi tagit fram striping med mera för laddstolparna, säger Annika Söderman. Via branschpress har vi fått stor räckvidd.
Artiklar som publicerats finns på KEMABs webbplats under press och nyhetsarkiv, bland annat en om laddstationens invigning.
Laddstoplen följer KEMAB:s grafiska profil. Foto: CIT Renergy
Omvärldsbevakning för att spara tid och sänka kostnader
KEMAB påbörjade tidigt omvärldsbevakning för att lära sig mer om laddstationer och olika alternativ. Genom att besöka åkerier och andra aktörer med liknande installationer så samlades ytterligare kunskap om olika lösningar, exempelvis rörande protokoll och standarder om hur laddare och fordon kommunicerar.
– Vi fick bland annat lära oss att kopplingen mellan fordon och laddare inte bara består av en sladd för överföring av el, utan att det genom laddhandsken även sker en kommunikation som är relativt avancerad, berättar Håkan Gustafsson.
Även andra organisationers upphandlingsunderlag var till stor hjälp i arbetet med att specificera vilka funktionella krav som skulle ställas vid upphandlingen av laddutrustning med tillhörande installation, driftsättning, garanti samt service och support.
– Omvärldsbevakningen har varit central för att förstå kravbilden vad gäller såväl teknisk lösning som utformning (layout, logistik, tillgänglighetsaspekter, etc) samt för att förstå hur mycket resurser för drift och förvaltning som laddstationen skulle kräva i framtiden. Det finns mycket tid och kostnader att spara genom att hämta inspiration från lösningar som redan provats, förklarar Håkan Gustafsson.
KEMAB hade även möten med branschkollegor på andra kommunala energibolag som har varit väldigt öppna och delat med sig av kunskap. Baserat på omvärldsbevakningen, egna önskemål och Energimyndighetens krav kunde KEMAB sedan ta fram en lista med krav som de ville ställa på laddstationen.
Redan i tidigt skede påbörjades planeringen inför driftsfasen. Planen var att organisationens eget kundcenter skulle kunna ge support, så det undersöktes vilka funktionella krav som skulle ställas på laddarna. Det konstaterades att det skulle underlätta att kunna sköta delar av supporten på distans.
– Önskemål fanns om att på distans kunna se om laddning pågår och kunna starta om laddare som krånglar. Vid driftsproblem kan det ibland hända att laddaren, som låses fast i bilen under laddning, inte låses upp när laddningen är klar. Då underlättar det att kunna låsa upp kopplingen utan att behöva åka till platsen, förklarar Lars Haglund.
Laddstolparna är placerade på en asfalterad yta med gott om plats för att manövrera långa fordon. Det går att köra in på området från två olika håll. Foto: CIT Renergy
Avslutande råd till aktörer
Utifrån erfarenheterna från projektet har KEMAB valt ut sina tre viktigaste råd till andra aktörer som ska bygga laddstationer för tunga elfordon:
- Driv etableringen i projektform med en tydlighet i uppdrag, omfattning, styr- och projektgrupp, med mera. Ha med kommunikation som en del i projektet för att skapa uppmärksamhet kring pågående arbete och vad som är på gång, både internt och externt.
- Lägg tid på att omvärldsbevaka inom olika områden. Det finns mycket tid och kostnader att spara genom att ta del av lösningar som redan provats. Var öppna för internationella leverantörer och lösningar.
- Tänk noggrant igenom vilken roll er egen verksamhet vill ha i det framtida driftscenariot och inom vilka eventuella områden ni ska etablera samarbete med externa parter. Många nya aktörer expanderar och sannolikheten är stor att man genom samarbete kan både effektivisera etableringen samt nå en bredare kundgrupp.