Frågor och svar om utlysning regionala elektrifieringspiloter
Här hittar du vanliga frågor och svar om stödet inom regionala elektrifieringspiloter gällande utlysningen som öppnade i maj 2024.
Sidan kommer att uppdateras löpande. Om du inte hittar svaret på frågan här är du välkommen att höra av dig till oss: elektrifier...@energimyndigheten.se
Innehåll på sidan
5. Frågor om ansökningsformuläret
1. Allmänt
Vilken typ av projekt får stöd?
Stöd kan ges för uppförande av laddstationer på fastigheter som fyller en viktig funktion för något eller några av följande ändamål kopplade till tunga lastbilstransporter:
- omlastning av varor och gods
- lagerhållning av varor och gods
- byte mellan trafikslag för varor och gods, exempelvis hamnar och kombiterminaler
- varu- och godsmottagning
- återvinning och renhållning
- verkstad och servicetjänster för tunga lastbilar
Laddstationen ska vara öppen för tillträde för alla transportörer med tunga lastbilar som har ett ärende på fastigheten. Det är dock tillåtet att i övrigt ha fastigheten indelad i till exempel olika behörighetszoner.
Det måste vara minst två transportörer utöver stödmottagaren som har regelbundna transportrelaterade ärenden på den aktuella fastigheten. Ibland kallas de platser som vi syftar på för semipublika platser.
I vissa fall kan vi även tillåta etablering på fastigheter som ligger i direkt anslutning till en fastighet med ovanstående funktioner. Om en sådan fastighet uppfyller kraven i utlysningen avgörs från fall till fall där vi gör den slutgiltiga bedömningen när ni skickat in ansökan.
Kan vi som sökande skicka in flera olika ansökningar eller får man bara göra en ansökan?
Ett företag/organisation kan lämna in flera ansökningar eller vara en del av flera ansökningar.
Kan en ansökan innehålla laddstationer på flera olika fastigheter?
Nej, det måste göras en ansökan för varje fastighet där ni avser att bygga laddstation. Däremot kan det ingå flera laddstationer på samma fastighet i en ansökan.
Ange då en ungefärlig koordinat för det område där laddstationerna planeras att byggas.
Får vi göra flera olika ansökningar för skilda fastigheter?
Ja, det är möjligt.
När och hur kommer min ansökan att behandlas?
Energimyndigheten kommer att hantera ansökningarna i tur och ordning utifrån den tidpunkt när vi fick in en fullständig ansökan och besluta om stöd så länge som pengarna räcker.
En fullständig ansökan räknas från det att den som söker även har skickat in alla eventuella kompletteringar som vi ber om.
Det går alltså inte att göra en ”halvfärdig” ansökan och på det sättet hamna längre fram i kön.
Vi behandlar varje ansökan så fort som möjligt och ber om eventuella kompletteringar skyndsamt men det bästa för er är så klart att skicka in en genomarbetad ansökan från början.
2. Tidplan och beslutsprocess
När får jag besked om mitt projekt får stöd eller ej?
Energimyndigheten fattar beslut så fort som möjligt och betar av ansökningarna i tur och ordning utifrån när vi fått en fullständig ansökan från er.
Vår ambition är att hinna ta beslut inom ungefär en månad men om det kommer in många ansökningar samtidigt eller om det finns omständigheter i er ansökan som vi måste utreda noggrannare så kan det ta längre tid.
När betalas stödet ut om vi beviljas stöd?
Stödet betalas ut enligt utbetalningsplanen som kommer att finnas med i beslutet från Energimyndigheten. Ofta sker det genom ett visst förskott och sedan en gång om året efter inskickad lägesrapportering.
Förordning 2022:107 styr också att 25 % av beviljade medel inte får betalas ut förrän efter att projektet är driftsatt och slutredovisat.
Omfattningen av den första utbetalningen kan variera beroende på projekt och till viss del utifrån hur myndigheten kan behöva fördela pengar mellan olika verksamhetsår för att hålla oss inom budgetramen.
Hur lång tid har vi på oss?
Projektet behöver slutrapporteras till Energimyndigheten allra senast 30 september 2027.
Vi uppmuntrarar dock till kortare projekt om ni har möjlighet eftersom det minskar den administrativa bördan för er och oss och underlättar planeringen av ytterligare utlysningar inom de regionala elektrifieringspiloterna.
3. Stödberättigande kostnader
Vilka kostnader kan vi få stöd för?
Det går att få stöd för kostnader kopplade till uppförande, installation eller uppgradering av laddningsinfrastrukturen:
- Kostnader för själva laddningsinfrastrukturen, samt installation av eller uppgradering till andra komponenter.
- Krafttransformatorer och annan teknisk utrustning som behövs för att ansluta laddningsinfrastrukturen till elnätet eller till en lokal enhet för produktion eller lagring av el.
- Anläggningsarbeten, mark- eller väganpassningar, installationskostnader och kostnader för att inhämta relevanta tillstånd.
- Kostnaderna för lagringsenheter för elen (till exempel batterilager) kan ingå men då bara kopplat till behoven för själva laddinfrastrukturen.
Finns det någon möjlighet att söka stöd för drift?
Nej, stöd ges för uppförande av laddstationen. Projektet ska avslutas när laddstationen är färdigställd.
När projektet är slut är det ett krav att ni ser till att stationen är i drift under minst 5 år efter projektslut.
Ingår investeringsstöd för lokal produktionsutrustning av förnybar el i anslutning till laddstationer?
Kostnaderna för lokala produktionsenheter (t ex solceller) är inte en stödberättigad kostnad.
Däremot är det tillåtet att använda sig av det som ett sätt att få tillgång till el men det är då helt självfinansierat och ska inte räknas in i stödberättigande kostnader/projektbudgeten i ansökan.
Kan vi få stöd för leasing av batterier?
Det första stycket i art. 36a.3 i GBER (de så kallade statsstödsreglerna) utesluter inte uttryckligen leasingkostnader. Energimyndigheten gör en bedömning i det enskilda fallet när ni skickat in en ansökan.
Kostnader för projektet måste dock också rymmas inom projekttiden vilket i nuläget innebär att ni inte kan räkna med att få stöd för eventuella leasingkostnader för batteriet som ligger efter ert projektslut (senast den 30 september 2027).
Ibland kräver fastighetsägare och/eller försäkringsbolag brandceller för att låta ellastbilar ladda vid port. Är det en stödberättigande kostnad i utlysningen?
Ni kan ansöka om kostnader även för brandceller om det inte tidigare funnits laddstationer på aktuella platser på fastigheten.
Om ni söker stöd för att bygga brandceller bör ni skriva en motivering till varför det krävs. Skriv det i fritextrutan där projektet ska beskrivas på en övergripande nivå och/eller samband med kostnadstabellen.
Ni bör även bifoga ett dokument som styrker behovet av att ni verkligen behöver brandceller.
4. Tekniska krav
Måste varje laddpunkt kunna erbjuda 150 kW?
Ja, alla laddpunkter som ni söker stöd för måste minst kunna erbjuda 150 kW (i genomsnitt under en laddcykel på 45 min). Lastbalansering till lägre nivåer är dock tillåtet.
De förutsättningar som Energimyndigheten har lagt fast kring laddningspunktens förmåga att leverera 150 kW syftar till att vara en vägledning för att kunna avgöra om en viss modell av laddare ska anses uppfylla kravet eller inte.
Om ni anser att en viss modell av laddare uppfyller kraven så förutsätts ni kunna motivera varför kraven borde anses vara uppfyllda.
Det finns risk att det inte finns tillräcklig elkapacitet där vi sökt stöd. Vad sker om den informationen kommer först efter att ni fattat beslut om stöd?
I ansökan ska ni beskriva hur långt ni hittills har kommit i processen för exempelvis elförsörjning.
Om ni har kunskap om det så bör ni även beskriva den generella situationen i elnätet på platsen där ni avser att bygga.
Ju säkrare ni i ansökan kan visa att ni har erforderlig effekt, desto bättre för er ansökan.
Det finns möjlighet att dra tillbaka en ansökan om omständigheter uppstår som gör att projektet inte längre kan fullföljas.
Hur ser ni på villkorade elnätsavtal?
Det går att ha ett villkorat elnätsavtal. Det måste dock vara ett avtal som inte på ett orimligt sätt påverkar möjligheterna för era besökare att ladda, exempelvis att det bara går att ladda på natten eller vissa dagar under veckan.
5. Frågor om ansökningsformuläret
Hur anger vi stödnivån i ansökningsformuläret (alltså den del av budgeten som vi söker stöd för)?
På fliken ”Kostnader och finansiering” i ansökningsformuläret räknas stödnivån ut automatiskt efter att ni fyllt i ”Finansiär” och vad de finansierar med.
Börja med att fylla i hela projektets stödberättigade kostnader oavsett om medlen ska tas från Energimyndigheten, er själva eller annan finansiär.
Under ”Finansiär” fyller ni sedan i vilken/vilka andra organisationer som ska vara med och finansiera och med vad. Det kan vara ni som ansöker och/eller andra som avser gå in med finansiering.
För att spara det som fylls i där, tryck på knappen ”Lägg till finansiär”. Då skapas en ny tabell och stödnivån ändras.
Projektet får som längst pågå till 30 september 2027 men i ansökningsformuläret finns möjligheter att lägga in kostnader för 7 år. Vad förväntas här?
Ansökningssystemet är byggt för att kunna ta in ansökningar även inom andra typer av utlysningar som har längre genomförande tex forskning.
I vår utlysning förväntas ni bara fylla i kostnader för de år som ni har kostnader för att färdigställa projektet, alltså som längst till 30 september 2027 (gärna kortare än så).
Det innebär att ni kan ha som mest fyra år med kostnader 2024, 2025, 2026 och 2027. Övriga fält i tabellen kan ni lämna tomma.
6. Övriga frågor
Varför kan inte helt icke-publika laddstationer söka? Alltså laddstationer som bara är till för ett visst åkeri?
Det går att söka för helt icke-publika laddstationer via Klimatklivet.
Klimatklivet - elbilsladdning och laddinfrastruktur, Naturvårdsverket
Inom de regionala elektrifieringspiloterna har vi med nuvarande uppdrag och förordning inte möjlighet att ge stöd till helt icke-publik laddning.
Varför går det inte att söka stöd för vätgastankstationer i den här utlysningen?
Vi upplever att det kan vara problematiskt att hantera laddinfrastruktur och vätgastankstationer i samma utlysning utifrån krav och villkor.
Klimatklivet har nyligen haft en utlysning för vätgastankstationer.
Klimatklivet, Naturvårdsverket
När vi ser resultatet från den kommer vi utvärdera om vi anser att det för tillfället finns behov av stöd till fler vätgastankstationer. Om så är fallet kommer det att göras en separat utlysning för det inom programmet.
Finns möjlighet att överlåta anläggningar under projektskedet?
Eventuellt kan det vara möjligt men det kan endast avgöras efter en ansökan skickats in och i det enskilda fallet.
Kan vi söka stöd hos Energimyndigheten även om vi fått stöd beviljat av Klimatklivet/Naturvårdsverket?
Stöd får inte lämnas till projekt som beviljats annat offentligt stöd för samma ändamål. Om ett projekt blivit beviljat stöd hos en annan myndighet men inte har påbörjats, kan ansökan dras tillbaka antingen hos Energimyndigheten eller den andra myndigheten.
Skulle en organisation som bedriver bussverksamhet kunna söka stöd i den här utlysningen?
Vi utgår i vår bedömning från det vi skrivit i utlysningen om att en fastighet måste fylla en viktig funktion för olika ändamål kopplade till tunga lastbilstransporter.
Det gör att det kan vara svårt för ett sådant projekt att passa in i denna utlysning. Men om ni tydligt kan motivera att aktuell fastighet fyller en sådan funktion som vi beskriver i utlysningstexten så utesluter vi inte att stöd kan vara möjligt.
Det avgörs då från fall till fall där vi gör den slutgiltiga bedömningen när ni skickat in ansökan.
Vi vill samtidigt tipsa om att istället undersöka om det är bättre och mer möjligt för er att söka stöd via Klimatklivet.
Klimatklivet - elbilsladdning och laddinfrastruktur, Naturvårdsverket
Är det bara huvudsökande som ska räknas med när vi räknar på företagsstorlek och koncernstorlek?
Ja, det är bara huvudsökande som vi utgår från vid vår bedömning. Vi tittar då på såväl tillhörighet till koncern som ägare med större andelar än 25 procent.
Hur ser ni på holdingbolag inom en koncern?
Formen för ett bolag spelar ingen roll utan vi tittar på om de ingår i koncernstrukturen eller inte.