Om Energimyndigheten på lättläst svenska
Här hittar du information om Energimyndighetens arbete.
Energimyndigheten är en
statlig myndighet.
Vi arbetar med frågor om energi.
Vi arbetar med att
ställa om samhället
till ett hållbart energisystem.
Ett hållbart energisystem
är bra för klimatet.
En generaldirektör är vår chef.
Sveriges riksdag och regering
bestämmer hur vi ska arbeta.
Det här gör Energimyndigheten
Vi tar fram fakta och tips
om att använda energi
på ett bra sätt.
Vi delar ut pengar
till forskning och nya idéer.
Vi delar också ut pengar
till företag och projekt.
Företag och projekt måste ansöka
om att få pengar från oss.
Vi tar fram statistik om energi.
Vi testar produkter.