Om du får avbrott i elen på lättläst svenska

Här får du tips om vad du kan göra när elen inte fungerar.

Ibland kan du få korta
elavbrott i ditt hem. 

Längre elavbrott är ovanligt.

Elavbrott kallas också för strömavbrott.

När det är ett elavbrott
fungerar inte lampor, kylskåp
eller andra apparater
som behöver el.

När det är ett elavbrott
slutar värmen att fungera.
Det kommer inte vatten ur kranen.

Om det blir ett elavbrott på vintern
kan det bli extra jobbigt att
inte ha varmt hemma
eller vatten i kranen.

Det finns några enkla saker
du kan göra för att vara
förberedd på elavbrott.

Tips för att hålla värmen