Information om att skaffa solceller på lättläst svenska

Här finns information om att skaffa solceller. 

Solceller gör om solens strålar till el.

Solceller kan sitta på ditt hustak
eller stå på marken.

Elen som dina solceller skapar
kan du använda själv.

Du kan också sälja elen
som solcellerna skapat.

Personer som bor i hus och
företag kan skaffa solceller.
Solceller kan skaffas av de flesta
som har ett eget hus.  

Även föreningar och företag kan skaffa solceller.

Det finns saker du måste tänka på
om du vill skaffa solceller till ditt tak.

Taket måste se ut på ett visst sätt
och fungera som det ska.

Du behöver också ta reda på
vad det kostar och hur många
solceller du ska ha.

Grön teknik är ett avdrag på skatten.

Avdraget betyder att du kan betala mindre
när du skaffar solceller.

Kontakta Skatteverket om du
vill veta mer om Grön teknik.

Du kan fråga en energi- och klimatrådgivare
om solceller är något för dig.
Det är gratis att fråga.