Energiberedskap på lättläst svenska
Energiberedskap är att vara förberedd om elen inte fungerar, och om bränsle tar slut. Här finns information om Sveriges energiberedskap på lättläst svenska.
Många är beroende av att elen
ska fungera i Sverige.
Om det blir kris eller krig
kan det bli långa elavbrott.
En kris kan till exempel vara
om ett kärnkraftverk går sönder
och att elen tar slut.
Då räcker inte elen till alla.
En kris kan också göra
att vi behöver spara på bränsle,
till exempel bensin och diesel.
Därför har Sverige bestämt
vilka som behöver el och bränsle mest.
Det är Energimyndigheten som gör en plan
för vilka som behöver el och bränsle mest.
Till exempel är det viktigt att sjukhusen får el
och att ambulanser får bränsle.
Ett sätt är att ha reservkraft.
Det är el som kan användas
trots att det är elavbrott.
Men den elen räcker bara till vissa.
Alla som bor i Sverige
har ett ansvar att klara sig i sitt hem
utan el.
Vi har tips på hur du kan
förbereda dig och ditt hem.