ReFuelEU Aviation
ReFuelEU Aviation är en EU-förordning som har införts för att minska växthusgasutsläppen från flyget. Energimyndigheten är tillsynsmyndighet för flygbränsleleverantörerna för ReFuelEU Aviation.
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2023/2405 av den 18 oktober 2023 om säkerställande av lika villkor för hållbar lufttransport (ReFuelEU Aviation) har införts för att minska växthusgasutsläppen från flyget. Förordningen är en del av EU:s Fit for 55-paket och innebär bland annat ett inblandningskrav på hållbart flygbränsle på EU:s unionsflygplatser. Luftfartygsoperatörerna ska också se till att minst 90 procent av flygbränslet som de förbrukar tankas vid så kallade unionsflygplatser. Unionsflygplatserna har också en skyldighet att underlätta tillgången på hållbara flygbränslen.
Rapportering i unionsdatabasen
Enligt artikel 10 i ReFuel EU Aviation ska flygbränsleleverantörerna senast 14 februari varje år rapportera mängder flygbränsle och dess egenskaper till unionsdatabasen. Då modulen för flygbränsle i unionsdatabasen ännu inte är färdig kommer rapportering för mängder för år 2024 att ske via ett Excelverktyg. En länk till verktyget kommer att publiceras här när det finns tillgängligt från EU kommissionen.
Energimyndigheten har utsetts till tillsynsmyndighet för flygbränsleleverantörerna för ReFuelEU Aviation enligt kompletterande förordning SFS 2024:1002 som trädde i kraft 29 november 2024. Uppdraget innebär bland annat att säkerställa att de som levererar bränsle till flyget blandar in hållbara flygbränslen enligt lagstadgad kvot.
Enligt SFS 2024:1002 är Transportstyrelsen tillsynsmyndighet för luftfartygsoperatörer, flygplatsansvariga och bränslehanterare.
De svenska kompletterande bestämmelserna med lag och förordning har varit ute på remiss med sista svarsdag 29 november 2024. De svenska kompletterande bestämmelserna föreslås att träda i kraft 1 maj 2025.