Projektinformation
Projekttitel:
Användarbeteendeinformerad styrteknik för integrering av fordon-hem-kraftnät
Projekttitel (eng):
User behaviour informed optimal control for vehicle-home-grid integration
Koordinator:
Chalmers Tekniska Högskola Aktiebolag
Diarienummer:
2022-201665
Projektnummer:
P2022-00960
Projektstart:
2022-12-01
Projektslut:
2027-12-31
Budget:
År | Beviljat |
---|---|
2022 | 400 000 kr |
2023 | 0 kr |
2024 | 408 840 kr |
2025 | 842 360 kr |
2026 | 870 220 kr |
2027 | 878 580 kr |
Total: | 3 400 000 kr |
Program:
FFI Nollutsläpp
Programområde:
Transporter, forskningsprogram
Projektsammanfattning:
Att nå de globala målen för miljö och koldioxidneutralitet är starkt beroende av fossilfria transporter och förnybara elektriska energikällor. Men att integrera flottor av elfordon och variabla förnybara energikällor i elnätet kommer att orsaka stora effektfluktuationer, förknippade med frekvensavvikelser och risk för instabilitet i nätet. Genom att använda batterier i fordon som energibuffertar, har fordon-till-hem- och fordon-till-nät-teknik en enorm potential att jämna ut efterfrågan men är föremål för en hög dimension, olinjäriteter och stokasticitet. Det här projektet, som är ett doktorandprojekt, kommer att utnyttja avancerade modeller, optimeringsalgoritmer och styr- och kommunikations-strategier för att ta itu med ovanstående utmaningar i grunden. Resultaten kommer att minska kostnaderna för hushållsel och ägande av elbilar, förbättra elnätets robusthet mot ökad integration av elfordon och förnybara energikällor, och maximera den övergripande energi- och resurseffektiviteten.
Energimyndighetens andel:
50 %