Projektinformation

Projekttitel:
Användarbeteendeinformerad styrteknik för integrering av fordon-hem-kraftnät
Projekttitel (eng):
User behaviour informed optimal control for vehicle-home-grid integration
Koordinator:
Chalmers Tekniska Högskola Aktiebolag
Diarienummer:
2022-201665
Projektnummer:
P2022-00960
Projektstart:
2022-12-01
Projektslut:
2027-12-31
Budget:
ÅrBeviljat
2022400 000 kr
20230 kr
2024408 840 kr
2025842 360 kr
2026870 220 kr
2027878 580 kr
Total:3 400 000 kr
Program:
FFI Nollutsläpp
Programområde:
Transporter, forskningsprogram
Projektsammanfattning:
Att nå de globala målen för miljö och koldioxidneutralitet är starkt beroende av fossilfria transporter och förnybara elektriska energikällor. Men att integrera flottor av elfordon och variabla förnybara energikällor i elnätet kommer att orsaka stora effektfluktuationer, förknippade med frekvensavvikelser och risk för instabilitet i nätet. Genom att använda batterier i fordon som energibuffertar, har fordon-till-hem- och fordon-till-nät-teknik en enorm potential att jämna ut efterfrågan men är föremål för en hög dimension, olinjäriteter och stokasticitet. Det här projektet, som är ett doktorandprojekt, kommer att utnyttja avancerade modeller, optimeringsalgoritmer och styr- och kommunikations-strategier för att ta itu med ovanstående utmaningar i grunden. Resultaten kommer att minska kostnaderna för hushållsel och ägande av elbilar, förbättra elnätets robusthet mot ökad integration av elfordon och förnybara energikällor, och maximera den övergripande energi- och resurseffektiviteten.
Energimyndighetens andel:
50 %