Projektinformation
Projekttitel:
Högeffektiv och Högpresterande 48 V Drivsystem för framtida Elbilar
Projekttitel (eng):
High Efficiency High Performance 48 V Drive System for Future EV
Koordinator:
Mittuniversitetet
Diarienummer:
2020-016069
Projektnummer:
P2020-90185
Projektstart:
2020-12-01
Projektslut:
2025-12-31
Budget:
År | Beviljat |
---|---|
2020 | 1 000 000 kr |
2021 | 1 396 000 kr |
2022 | 591 000 kr |
2023 | 1 000 000 kr |
Total: | 3 987 000 kr |
Program:
Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI)
Programområde:
Transporter, forskningsprogram
Projektsammanfattning:
Elektriska drivlinor är på väg att ersätta förbränningsmotorer och bli vanligt inom bilindustrin. I dag drivs de framför allt med höga spänningar mellan 300–800 V. Det finns faktorer som pekar på att en 48V drivlina kan vara ett bättre val för framtida elfordon när det gäller effektivitet, prestanda, säkerhet och kostnad. Utifrån lovande resultat från genomförd FFI konceptstudie är syftet med detta projekt: att designa, konstruera och testa, en högeffektiv och högpresterande 48V motordrivlina och ett serieladdande batteripaketkoncept. Energimyndigheten bedömer det som viktigt att energieffektivisera dagens elfordonsteknik för att minimera både energianvändning och behovet av batterier.
Energimyndighetens andel:
53 %