Projektinformation

Projekttitel:
Systemoptimering och energioptimal hastighetsreglering av elektrifierade drivlinor ur ett LCA perspektiv
Projekttitel (eng):
System-optimization and energy optimal velocity control of electrified powetrains from an LCA perspective
Koordinator:
Volvo Personvagnar Aktiebolag
Diarienummer:
2019-027654
Projektnummer:
P2019-90086
Projektstart:
2020-05-04
Projektslut:
2023-12-29
Budget:
ÅrBeviljat
2020650 000 kr
2021600 000 kr
2022850 000 kr
2023150 000 kr
Total:2 250 000 kr
Program:
Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI)
Programområde:
Transporter, forskningsprogram
Projektsammanfattning:
Projektet utreder neodyms påverkan på elmotorn och fordonets totala egenskaper. Resultatet är en ny drivline-topologi som är optimal utifrån totalt klimat-fotavtryck under bilens hela livscykel. Utöver LCA utvecklas också metoder för att minska energiförbrukningen under användning av drivlinan med optimal hastighetsreglering och topologidata från kartinformation. En tidigare teoretiskt utförd studie visar på 5-10% förbrukningsbesparing. Detta skall utredas ytterligare och även testas i Chalmers hybrid-testcell för utvärdering.
Energimyndighetens andel:
28 %