Transportsektorn ställer om med statligt stöd
Scania jobbar aktivt för att på olika sätt öka medvetenheten om alternativen till diesel hos köpare av lastbilar och bussar. Alla som kontaktar Scania om en affär erbjuds alltid ett alternativ med förnybart drivmedel och de kunder som valt att ställa om är nöjda.
Foto: Gustav Lindh, Scania
Enligt Scania är det tydligt att näringslivet och det offentliga har samma mål, utsläppen från tunga transporter måste ned. Myndigheters stöd till köp av miljöfordon finns med i kalkylen och Scania har satt upp mål för hur många kunder som ska köra på förnybara drivmedel. Till exempel ska hälften av alla fordon Scania säljer 2030 vara elfordon.
Elektrifiering är i fokus men fler alternativ erbjuds
I övergången till ett hållbart transportsystem ser Scania sin roll i att kunna erbjuda alternativ och hitta lösningar för sina kunder. Alla Scanias fordonstyper måste därför göra sitt till omställningen. Satsningar görs brett, förutom på eldrift, även på gasfordon och snåla dieselmotorer. Fordon med vätgas och bränsleceller finns också med i bilden men är än så länge få till antal. En av orsakerna till Scanias fokus på batterielfordon är energieffektivitet. Med annan teknik går en hel del energi förlorad i tillverkning, distribution och omvandling av energi.
Gasfordon erbjuder lång räckvidd, men den centrala komponenten i Scanias omställningen till utsläppsfria fordon är elektrifiering med fokus på batterilastbilar och laddhybrider.
– När kunderna lär sig mer om de tekniska egenskaperna hos våra elfordon och sedan får provköra är intresset stort. Chaufförerna blir förtjusta över köregenskaperna. Ett mer direkt gassvar gör elfordonen roliga att köra och de gillar att elfordonen är så tysta, säger Bengt Lundgren, Key Account Manager på Scania Finans.
Stöd för miljöfordon gör skillnad i kalkylen
Att köpa en buss eller lastbil är en stor investering, ett miljövänligare alternativ är också i regel dyrare än motsvarande med diesel. Därför är det få sådana fordon Scania säljer utan stöd från antingen Energimyndighetens elbuss- och klimatpremie eller Naturvårdsverkets stöd Klimatklivet.
– Dessa stöd är nödvändiga för att lyckas med övergången till förnybara drivmedel och hållbara transporter. Det finns ingen annan väg att gå, säger Bengt Lundgren.
Större aktörer kan beställa fler fordon i ett köp för att på så sätt få ned kostnaden och mindre aktörer kan få en lägre månadskostnad för leasing med statligt stöd. Speciellt för ellastbilar är stödet avgörande eftersom de är betydligt dyrare än en motsvarande med diesel. Det som ändå gör kalkylen attraktiv för kunderna är elfordonens TCO (total cost of operation), eller totalkostnad för inköp och drift.
– Vi hjälper kunderna att räkna på TCO och beroende på körsträckor kan ett miljövänligare alternativ också bli fördelaktigt ekonomiskt redan efter ett till två år. I det är stödpengarna vitala för att ge en extra skjuts i kalkylen, säger Bengt Lundgren.
Fler miljöfordon börjar synas på vägarna
Många av Scanias kunder vill visa upp sina miljövänliga fordon vid leverans och de blir som rullande reklampelare för omställningen mot minskade utsläpp. Med fler miljöfordon på vägarna kommer också fler vittnesmål om fördelarna de har tror man på Scania.
– De så kallade early adopters som nu är först ut att använda nya produkter bygger upp värdefull kunskap i sina verksamheter. När den erfarenheten sprids kommer det övertyga fler om att det är dags att ställa om avslutar Bengt Lundgren på Scania.