Ett stort steg framåt väntar för elektrifieringen av tunga transporter
Intresset för att bygga publika laddstationer för el och vätgas för tung trafik har varit betydligt större än väntat. Snart blir det klart vilka som fått stöd inom Energimyndighetens stöd för Regionala elektrifieringspiloter.
När Energimyndigheten öppnade utlysningen för att söka stöd inom Regionala elektrifieringspiloter i mars kom det snabbt in ansökningar för 414 ladd- och vätgastankstationer på ett totalt belopp om 5,4 miljarder kronor – mer än tre gånger mer än de 1,5 miljarder som utlystes.
De som ansökt är allt ifrån mindre start-ups till kommunala bolag och större energi- och drivmedelsbolag, och ansökningarna kommer från samtliga av Sveriges län.
Baserat på ansökningarnas geografiska spridning är Energimyndighetens bedömning att det finns goda utsikter för en heltäckande infrastruktur av laddstationer, och även en bra start för utbyggnaden av vätgastankstationer.
– Vi ser mycket positivt på det stora intresset och på det stora antalet ansökningar som kommit in. Resultatet som nu börjar ta form inger stora förhoppningar. Det tyder på att satsningen kommer att leda till ett rejält steg framåt för elektrifieringen av tunga godstransporter, säger Robert Andrén generaldirektör för Energimyndigheten.
Under vecka 28 räknar Energimyndigheten med att börja ta beslut och kommunicerat dessa till de sökande. Vilka som får stöd kommer att presenteras löpande på webbplatsen.
I slutet av sommaren beräknas alla beslut vara fattade och då kommer vi även att kunna presentera en bra och heltäckande bild av var det i framtiden kommer vara möjligt att ladda och tanka godstransporter.
Läs mer och håll utkik på: Regionala elektrifieringspiloter för tunga transporter