Laddinfrastruktur och tankinfrastruktur för vätgas
Energimyndigheten och Trafikverket har haft i uppdrag av regeringen att ta fram ett handlingsprogram för laddinfrastruktur och tankinfrastruktur för vätgas.
Elektrifieringen är en bärande del i transportsystemets nödvändiga klimatomställning. Utbyggnad av laddinfrastruktur och tankinfrastruktur för vätgas är en förutsättning för omställningen.
Resultat av uppdraget
Slutredovisning av uppdraget gjordes den 1 november 2023. Energimyndigheten och Trafikverket har i slutrapporten tagit fram en målbild för framtidens laddinfrastruktur och tankinfrastruktur för vätgas. Med utgångspunkt i den och analyser om vad bland annat en ändamålsenlig utbyggnad innebär har myndigheterna formulerat ett handlingsprogram. Det omfattar förslag på 55 åtgärder i en rad områden som vi bedömer som angelägna för att främja utbyggnaden av laddinfrastruktur och tankinfrastruktur för vätgas.
Slutrapport Handlingsprogram för laddinfrastruktur och tankinfrastruktur för vätgas
En delrapportering gjordes 31 mars 2023. Delrapporten innehåller en översyn av befintliga uppdrag, regelverk, statliga stöd, avdrag och krav i fråga om laddinfrastruktur och tankinfrastruktur för vätgas.
Delrapport inom uppdraget om handlingsprogram för laddinfrastruktur och tankinfrastruktur för vätgas
Uppdragsbeskrivningen
Enligt uppdragsbeskrivningen behöver utbyggnaden av laddinfrastruktur gå i takt med den allt snabbare elektrifieringen av transporter för både lätta och tunga fordon.
Inriktning för utbyggnaden:
- Eldrivna transporter ska kunna genomföras i hela landet genom en snabb, samordnad och samhällsekonomiskt effektiv utbyggnad av ändamålsenlig laddinfrastruktur.
- En vägledande utgångspunkt är att det ska vara lätt att ladda ett elfordon oavsett boendeform.
Uppdraget innebär också att analysera olika aktörers ansvar och roller i utbyggnaden och vid behov lämna förslag om och hur ansvar och roller kan förtydligas. Konsekvenser av elektrifiering för totalförsvaret, samhällets krisberedskap och för infrastrukturens och transportsystemets robusthet och sårbarhet ska beaktas.
Uppdraget ska kunna användas som underlag för att uppfylla krav i EU-lagstiftningen.
Samverkan med olika aktörer
Det krävs samverkan mellan staten, näringslivet och andra aktörer som kommuner, regioner, forskningsinstitut, högskolor och universitet för att klara elektrifieringen av vägtransporter. Under uppdragets gång har synpunkter och inspel in från olika aktörer samlats in.